Dit laat de spoorbeheerder weten. Eind december maakte de organisatie bekend dat de deadline van 1 januari voor het realiseren van de permanente blusvoorzieningen op dit emplacement niet gehaald kon worden. Hierdoor zou het ongeveer drie weken niet mogelijk zijn om te rangeren met gevaarlijke stoffen op het emplacement of daar langer dan vier uur te staan.

Nu stelt de spoorbeheerder dat het blussysteem niet voldoende op druk blijft omdat tijdens de controles van het systeem een lek is ontstaan. Hierdoor zullen de beperkingen langer dan de eerder genoemde drie weken van kracht blijven.

Wanneer het wel weer mogelijk zal zijn om te rangeren met gevaarlijke stoffen op Pernis, blijft vooralsnog onduidelijk. Door de beperkingen ondervinden ongeveer zeventig goederentreinen per week hinder. Deze treinen moeten omgeleid worden naar andere emplacementen.

Geen termijn

‘We begrijpen dat duidelijkheid en perspectief belangrijk zijn voor iedereen die hierdoor gedupeerd is. Toch kunnen we geen termijn afgeven voor hoelang dit nog gaat duren. Er zijn nog te veel zaken onduidelijk waardoor we nu geen valse hoop willen wekken’, laat een woordvoerder weten.

De woordvoerder legt bovendien uit dat de aannemer nog zoekt waar de druk ontsnapt. ‘We hebben een vermoeden waar dit lek zich bevindt en isoleren dat gedeelte. De rest van het systeem wordt opnieuw op druk gebracht om te kijken of de druk daar wel stabiel blijft’.

Daarnaast stelt ProRail dat de weersomstandigheden en de natte bodem het werk hebben bemoeilijkt. ‘De natte bodem kan bijdragen aan het ontstaan van een lekkage als de blusleiding niet stabiel ligt maar te veel in beweging komt bij het opvoeren van de druk’, zo laat de spoorbeheerder weten.

‘Weet dat we krap twee jaar de tijd hebben gekregen voor werk waar je normaliter een jaar of vier voor nodig hebt’, zo vult de woordvoerder nog aan.

Verschillende maten

‘ProRail is al sinds 2019 bezig. Het lukt ze maar niet. Als een vervoerder een belangrijke veiligheidsdeadline niet haalt die door bevoegd gezag is gesteld, is de kans zeer groot dat deze zijn licentie kwijt is. In dit land wordt met verschillende maten gemeten. Dit probleem moet nu toch echt een keer goed opgelost worden’, stelt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood over de situatie.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement