Nadat er na drie onderhandelingsrondes nog geen overeenkomst is bereikt tussen EVG en Deutsche Bahn over de nieuwe cao, heeft de vakbond opnieuw een staking aangekondigd. Deze vindt plaats van zondagavond 10 uur tot dinsdagavond middernacht. De staking betreft ook de mensen die op de seinhuizen werken, waardoor goederentreinen maar moeilijk van en naar Duitsland kunnen rijden.
‘We moeten rekenen op aanzienlijke gevolgen voor het Europese goederenvervoer. Zes van de tien Europese goederencorridors lopen via het Duitse spoornet’, zo stelt het Duitse staatsbedrijf. DB Cargo heeft laten weten gedurende de staking geen treinen te rijden. Ook andere goederenvervoerders zullen naar verwachting veel last van de staking ondervinden.
Het moederbedrijf heeft inmiddels een loonsverhoging van 10% aangeboden voor de lagere- en middeninkomens en noemt de staking ‘onredelijk en volkomen overdreven’. Ook laat DB weten na intensieve gesprekken gisteravond aan de minimumlooneis van EVG te hebben voldaan. DB roept de vakbond nu op om de staking te annuleren. Ook Duitse brancheverenigingen spreken zich uit over de staking. Zo roept branchevereniging Die Güterbahnen DB op om ‘een noodoperatie’ te organiseren voor andere vervoerders die niet bij de cao-conflicten betrokken zijn.
Onderhandelingen in Nederland
Ook in Nederland vond gisteren een nieuwe cao-onderhandelingsronde plaats tussen DB Cargo Nederland en de vakbonden. De Nederlandse tak van de vervoerder heeft een loonsverhoging van 6% aangeboden voor de hogere salarissen. De laagste lonen moeten volgens dit voorstel met een kleine 14% stijgen. De grootste groep personeelsleden, waar vooral de machinisten onder vallen, gaan er volgens het huidige aanbod met minimaal 10,2% op vooruit.
De minimale loonsverhoging bedraagt nu 355 euro bruto per maand. Ook biedt het bedrijf aan een groter deel van de pensioenpremie voor zijn rekening te nemen. Wanneer de bonden akkoord gaan, gaat de nieuwe cao met terugwerkende kracht in per 1 april 2023 voor een periode van 15 maanden.
Slechte bedrijfseconomische situatie
De bonden moeten nog officieel reageren op het nieuwe voorstel. DB Cargo stelt dat de vakbonden zich kunnen vinden in een groot aantal van de voorstellen die nu zijn gedaan. ‘Op het loon verschillen we op dit moment te veel van mening’, laat het bedrijf echter wel weten. Vakbond FNV stelde na de derde onderhandelingsronde begin april dat het koopkrachtverlies 14,3% bedraagt en dat de lonen dan ook met een vergelijkbaar percentage moeten stijgen. De goederenvervoerder bood toen een loonsverhoging van 6% aan, met een minimale verhoging van 285 euro. Machinisten gingen er volgens dit aanbod maximaal 8,2% op vooruit.
De vakbonden maken in de loop van volgende week hun eindbod officieel bekend. ‘We zullen dit eindbod de komende weken goed bestuderen en ons nader beraden. We zullen ook in overleg treden met ons moederbedrijf. Naar verwachting reageren wij in de loop van de maand juni naar de vakbonden’, aldus DB Cargo Nederland. De vervoerder zegt begrip te hebben voor de positie van de werknemers, maar vraagt tegelijkertijd ook begrip van de vakbonden voor de ‘slechte bedrijfseconomische situatie’ waarin DB Cargo zich nu bevindt. Het dochterbedrijf van Deutsche Bahn kampte vorig jaar met een verlies van maar liefst 665 miljoen euro.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?