Dit meldt de Franse krant Le Figaro. De Europese Commissie is momenteel bezig met een onderzoek naar staatssteun die het bedrijf tussen 2007 en 2019 heeft ontvangen. Wanneer het bedrijf deze som daadwerkelijk moet terugbetalen, zou de operator, die naar eigen zeggen bijna 55% van het marktaandeel in het Franse spoorgoederenvervoer in handen heeft, niet langer kunnen blijven voortbestaan.

Met dit nieuwe plan hoopt de Franse minister de Europese Commissie ervan te overtuigen geen dwangsom op te leggen. De Commissie neemt hierover eind dit jaar een beslissing. Volgens het plan is het de bedoeling dat er een nieuw bedrijf wordt opgericht onder een andere naam. SNCF blijft wel hoofdaandeelhouder, maar daarnaast moet nog een minderheidsaandeelhouder gezocht worden. In de zoektocht naar een tweede aandeelhouder zou er een voorkeur zijn voor een overheidsinstelling.

Het nieuwe bedrijf zal het wagenladingvervoer, ofwel railtransport van vracht die één of een beperkt aantal wagons vult in plaats van een complete trein, overnemen. Ongeveer 80% van de activiteiten van de goederendochter van SNCF bestaat hieruit.

Concurrenten

De overige 20% van de activiteiten moeten worden overgedragen aan de concurrentie. Het gaat hierbij om de bloktreinen, treinen die lading vervoeren voor één verlader. Hierdoor gaan er ook 470 arbeidsplaatsen verloren. De medewerkers worden volgens de krant echter opgevangen bij andere dochterondernemingen van SNCF, maar kunnen ook overstappen naar de concurrenten die de activiteiten overnemen.

De minister beloofde ook om de komende tien jaar 4 miljard extra te steken in het updaten van infrastructuur, zoals rangeerterreinen en tunnels. Ook wil de minister de steun voor vrachtvervoer per spoor per 2025 verhogen van 170 miljoen euro per jaar naar 200 miljoen om zo de doelen voor de modal shift te kunnen waarborgen, zo meldt persbureau Bloomberg. Sinds 2000 zou het goederenvervoer per spoor met 43% zijn afgenomen ten gunste van de truck.

Volgens het persbureau is de Franse transportminister bovendien in gesprek met de Europese Commissie en heeft hij laten weten dat hij denkt dat er een overeenkomst aankomt. Hij zou bovendien hebben gezegd dat de Franse regering ernaar streeft om ontslagen, een verschuiving naar het wegvervoer of een privatisering van het bedrijf te voorkomen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement