In Duitsland werkt DB Cargo al langer met het van afval en vetten gemaakte HVO (Hydrotreated Vegetable Oils) op plaatsen waar geen bovenleiding aanwezig is. De CO2-uitstoot zou hierdoor met zo’n 90% dalen in vergelijking met gewone diesel. DB Cargo heeft nu besloten om hier ook in Nederland mee te starten.
Vanaf een klein emplacement in het Groningse Onnen rijden de treinen van DB Cargo de komende maanden meerdere keren per week naar Eemshaven, Delfzijl en Veendam op HVO. De vervoerder wil in de testfase vooral kijken of de motorprestaties bij het gebruik van de biodiesel onaangetast blijven.
‘We hebben voor Groningen gekozen omdat daar een tankstation aanwezig is waar HVO al in de tank zit. Daarnaast zijn daar de omstandigheden aanwezig om één locomotief aan de uitvalsbasis in Groningen te binden, zodat we daar zes maanden achtereen met alleen HVO kunnen rijden. Normaal rijden onze locomotieven namelijk door het hele land’, zo legt woordvoerder Jelle Rebbers uit. Daarnaast speelt mee dat daar op langere stukken geen bovenleiding aanwezig is. Op terminals en havens zijn de stukken waar zonder bovenleiding gereden moet worden veel korter.
Prijsverschil
Of en wanneer de spoorgoederenvervoerder HVO na het aflopen van de proef ook op andere plaatsen in Nederland gaat gebruiken, is afhankelijk van hoe de prijzen van de biobrandstof en van gewone diesel zich de komende tijd ontwikkelen.
‘Op dit moment is het prijsverschil tussen HVO en gewone diesel 60 tot 90 cent per liter in het nadeel van HVO. Er zijn best bedrijven die in de portemonnee willen tasten als het duurzamer kan, maar dit prijsverschil is echt te groot’, benadrukt Rebbers. Volgens hem verwacht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat echter dat de prijs van HVO binnen twee tot drie jaar gaat dalen en de prijs van diesel door regelgeving omhoog gaat. Als HVO inderdaad voordeliger wordt na het afronden van de proef, wil de vervoerder de biobrandstof ook op andere plaatsen in Nederland gebruiken.
Dat het nog nodig is om in Nederland nog een aparte proef uit te voeren komt volgens Rebbers doordat DB Cargo Nederland een ander type motor gebruikt dan het moederbedrijf in Duitsland. Het type motor dat in Duitsland gebruikt wordt, is in Nederland niet toegestaan.
‘In Duitsland heeft men al uitvoerig ervaring opgedaan. En nu zijn wij aan het testen. Theoretisch gezien zou het verschil van motor niet van invloed mogen zijn op de levensduur of op de trekkracht, maar je wil het toch in de praktijk toetsen’, aldus Rebbers.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?