Duitse spoorstaking is begonnen, logistiek verwacht grote problemen

'Langste staking ooit'

Machinisten van de Deutsche Bahn (DB) en dochterbedrijf DB Cargo zijn dinsdag en woensdagochtend begonnen aan hun zesdaagse staking. Het is de langste Duitse staking ooit op het spoor, in een langslepend conflict over arbeidsvoorwaarden en salaris tussen DB en vakbond GDL. Naar verwachting komt het treinverkeer in Duitsland grotendeels stil te liggen.

Treinen in Duitsland
De staking moet zes dagen duren. Foto: Filmbildfabrik / Shutterstock

Het is de vierde staking sinds de onderhandelingen over een nieuwe cao in november begonnen. GDL eist een loonsverhoging voor het spoorwegpersoneel om de gestegen inflatie. Ook wil de bond een kortere werkweek van 35 uur, waarbij medewerkers wel hetzelfde salaris behouden. Vrijdag deed DB met een nieuw aanbod nog een laatste poging om de staking te voorkomen. Maar daar gingen GDL en de vakbondsleden niet in mee. Het was daarmee de vierde keer dat de vakbond het overleg afbrak.

Industrie

De Duitse industrie, waar vooral de chemie, staalproducenten en autofabrikanten gebruikmaken van het spoor, verwacht dat de grote staking in het railgoederenvervoer enorme problemen kan veroorzaken voor bedrijven. Door de werkonderbreking zijn minder vrachtvervoer en productie mogelijk en kan het maakproces zelfs stilvallen, meldt de Duitse industrievereniging BDI. Ook de aan-en afvoer van containers via de Duitse, Nederlandse en Belgische zeehavens aan de Noordzee zal ernstig hinder ondervinden van de acties, heet het. Hetzelfde geldt voor het Europese goederenvervoer door de Alpenlanden, Polen en de Noordelijke landen, stelt een woordvoerder van DB Cargo.

‘Met een zesdaagse staking is het niet onrealistisch om verliezen te verwachten die in totaal kunnen oplopen tot 1 miljard euro’, zegt BDI-topvrouw Tanja Gönner. Naast economische en productionele schade kan de staking volgens haar ook leiden tot imagoschade voor het spoorvervoer. ‘De twijfels over de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur blijven groeien en het systeem wordt steeds onaantrekkelijker voor logistieke besluitvormers.’

Gönner noemt het vrachtvervoer over het spoor de ‘ruggengraat’ van verschillende belangrijke industrieën. Ze meldt dat de staking ook ernstige gevolgen kan hebben voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en grondstoffen en de algehele export.

Concurrentie blijft rijden

Intussen laat de belangenorganisatie ‘Die Güterbahnen’, waarin de belangrijkste concurrenten van DB Cargo zijn verenigd, weten dat door de 144-urige staking van GDL niet het complete railgoederentransport in Duitsland wordt stilgelegd. Zij wijzen er erop dat DB Cargo nog maar een marktaandeel van 40% heeft op het spoor. ’60 procent gaat dus gewoon zoals gebruikelijk door en met het lege spoornetwerk komt dat zelfs de komende dagen eerder aan op de plaats van bestemming’, aldus haar voorzitter Peter Westenberger in de Duitse vakmedia. Die private spoorbedrijven nemen nu ook al in sommige gevallen goederen mee die DB Cargo door de staking niet langer kan vervoeren, heet het verder.

De Duitse stuwadoor Eurogate, actief in de Noordduitse zeehavens, meldt intussen dat de staking heeft op het laden en lossen van zeecontainers. Niet alleen worden tijdelijk plek gevonden op de rangeerterreinen van de havens en worden ook meer containers aangeboden aan het wegvervoer.

Duitse spoorstaking is begonnen, logistiek verwacht grote problemen | NT

Duitse spoorstaking is begonnen, logistiek verwacht grote problemen

'Langste staking ooit'

Machinisten van de Deutsche Bahn (DB) en dochterbedrijf DB Cargo zijn dinsdag en woensdagochtend begonnen aan hun zesdaagse staking. Het is de langste Duitse staking ooit op het spoor, in een langslepend conflict over arbeidsvoorwaarden en salaris tussen DB en vakbond GDL. Naar verwachting komt het treinverkeer in Duitsland grotendeels stil te liggen.

Treinen in Duitsland
De staking moet zes dagen duren. Foto: Filmbildfabrik / Shutterstock

Het is de vierde staking sinds de onderhandelingen over een nieuwe cao in november begonnen. GDL eist een loonsverhoging voor het spoorwegpersoneel om de gestegen inflatie. Ook wil de bond een kortere werkweek van 35 uur, waarbij medewerkers wel hetzelfde salaris behouden. Vrijdag deed DB met een nieuw aanbod nog een laatste poging om de staking te voorkomen. Maar daar gingen GDL en de vakbondsleden niet in mee. Het was daarmee de vierde keer dat de vakbond het overleg afbrak.

Industrie

De Duitse industrie, waar vooral de chemie, staalproducenten en autofabrikanten gebruikmaken van het spoor, verwacht dat de grote staking in het railgoederenvervoer enorme problemen kan veroorzaken voor bedrijven. Door de werkonderbreking zijn minder vrachtvervoer en productie mogelijk en kan het maakproces zelfs stilvallen, meldt de Duitse industrievereniging BDI. Ook de aan-en afvoer van containers via de Duitse, Nederlandse en Belgische zeehavens aan de Noordzee zal ernstig hinder ondervinden van de acties, heet het. Hetzelfde geldt voor het Europese goederenvervoer door de Alpenlanden, Polen en de Noordelijke landen, stelt een woordvoerder van DB Cargo.

‘Met een zesdaagse staking is het niet onrealistisch om verliezen te verwachten die in totaal kunnen oplopen tot 1 miljard euro’, zegt BDI-topvrouw Tanja Gönner. Naast economische en productionele schade kan de staking volgens haar ook leiden tot imagoschade voor het spoorvervoer. ‘De twijfels over de betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur blijven groeien en het systeem wordt steeds onaantrekkelijker voor logistieke besluitvormers.’

Gönner noemt het vrachtvervoer over het spoor de ‘ruggengraat’ van verschillende belangrijke industrieën. Ze meldt dat de staking ook ernstige gevolgen kan hebben voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en grondstoffen en de algehele export.

Concurrentie blijft rijden

Intussen laat de belangenorganisatie ‘Die Güterbahnen’, waarin de belangrijkste concurrenten van DB Cargo zijn verenigd, weten dat door de 144-urige staking van GDL niet het complete railgoederentransport in Duitsland wordt stilgelegd. Zij wijzen er erop dat DB Cargo nog maar een marktaandeel van 40% heeft op het spoor. ’60 procent gaat dus gewoon zoals gebruikelijk door en met het lege spoornetwerk komt dat zelfs de komende dagen eerder aan op de plaats van bestemming’, aldus haar voorzitter Peter Westenberger in de Duitse vakmedia. Die private spoorbedrijven nemen nu ook al in sommige gevallen goederen mee die DB Cargo door de staking niet langer kan vervoeren, heet het verder.

De Duitse stuwadoor Eurogate, actief in de Noordduitse zeehavens, meldt intussen dat de staking heeft op het laden en lossen van zeecontainers. Niet alleen worden tijdelijk plek gevonden op de rangeerterreinen van de havens en worden ook meer containers aangeboden aan het wegvervoer.