Kostenstijgingen zetten winstmarge Jan de Rijk onder druk

Jaarcijfers

In een jaar van kostenstijgingen en capaciteitstekort realiseerde Jan de Rijk Logistics een hogere omzet van 283,3 miljoen euro (+10%). De nettowinst ging echter met een kwart omlaag.

bron: jan de rijk
Foto: Jan de RIjk

Dat blijkt uit het jaarverslag over 2022 van de vervoerder uit Roosendaal, die spreekt van een ‘een uitdagend jaar’.

De nettowinst kwam vorig jaar uit op bijna 4,5 miljoen euro, tegen ruim 6,0 miljoen euro in 2021. ‘Jan de Rijk Logistics heeft snel gereageerd op de vele kostenstijgingen gedurende het jaar, maar heeft niet kunnen voorkomen dat de winstmarge onder druk is komen te staan’, stelt het bedrijf in een persbericht.

Vooral de oorlog in Oekraïne en de verdere doorvoering van het Mobiliteitspakket hebben voor sterke stijgingen van nagenoeg alle kosten gezorgd, schrijft het bedrijf. ‘Daarnaast zijn ook vooral onze brandstofkosten fors gestegen gedurende het jaar.’

Hoog volume

Volgens Jan de Rijk heeft het Internationale transport in 2022 kunnen profiteren van een aanhoudend hoog volume in de luchtvracht- en technologiemarkt. Deze tak is met een aandeel in de omzet van 55% verreweg de grootste activiteit van het bedrijf.

In het intermodale vervoer, goed voor 8% van de omzet, hebben werkzaamheden aan het spoor in Duitsland voor veel operationele inefficiënties gezorgd. De contractlogistiek, eveneens goed voor 8%, kende een stabiel jaar, aldus het bedrijf.

Vorig jaar stond verder in het teken van een reorganisatie van het Benelux-transport. Ook verkocht Jan de Rijk Logistics de healthcare-activiteiten (Omega Logistics) aan AMP Groep, om daarmee ruimte te maken voor groei in andere activiteiten.

Capaciteit in de markt

Ook 2023 belooft volgens jan de Rijk ‘een interessant jaar’ te worden, met een heel andere markt dan 2022. Ceo Fred Westdijk: ‘Onze vooruitzichten voor 2023 zijn voorzichtig. Volumes vallen in de eerste maanden tegen en de ontwikkeling van de markt in de tweede helft van het jaar is vooralsnog onzeker. Positief effect is de beschikbaarheid van capaciteit in de markt.’

Jan de Rijk telde vorig jaar 1.453 medewerkers (2021: 1396), waarvan 760 in Nederland. Het wagenpark groeide iets, van 846 naar 885 vrachtauto’s.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Kostenstijgingen zetten winstmarge Jan de Rijk onder druk | NT

Kostenstijgingen zetten winstmarge Jan de Rijk onder druk

Jaarcijfers

In een jaar van kostenstijgingen en capaciteitstekort realiseerde Jan de Rijk Logistics een hogere omzet van 283,3 miljoen euro (+10%). De nettowinst ging echter met een kwart omlaag.

bron: jan de rijk
Foto: Jan de RIjk

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu