Bovendien eist Brussel dat het fonds, dat wordt beheerd door de Japan Harbour Transport Associaton, in maart volgend jaar wordt opgedoekt. Als Japan niet tegemoet komt aan deze eisen, behoudt Brussel zich het recht voor unilaterale maatregelen te treffen of de GATT te vragen een onderzoek in te stellen, zo heeft de EG al laten weten.
Het omstreden fonds werd in november ’89 ingesteld om de oprichting van speciale invoerdistributiecentra en de reconversie van overtollige dokwerkers te financieren. Japanse lijnen moeten aan het fond vier tot vijf keer minder betalen dan buitenlandse scheepvaartondernemingen.
De EG verrichtte hiernaar een onderzoek, dat onlangs werd afgerond. De conclusie is dat de distributiecentra van geen enkel nut zijn voor de EG-lijnen. Aan herscholing van havenarbeiders werd volgens Brussel bovendien geen cent uitgegeven.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?