ROTTERDAM (NT) – Vrachtwagenchauffeurs die via de uitzendbureaus Randstad en Start werken krijgen volgend jaar een Cargocard. Het gaat voorlopig om ongeveer 250 uitzendkrachten. De Cargocard is een identificatiesysteem waarmee de truckers zich kunnen aanmelden bij de ECT, Kramer en RST -terminals in het Rotterdamse havengebied. Tot nu toe hadden alleen chauffeurs in vaste dienst zo’n toegangspasje.
De twee uitzendbureaus hebben zelf contact gezocht met Port CommunITy Rotterdam, het bedrijf dat de kaart heeft ontwikkeld en uitgeeft. ,,We willen niet dat uitzendkrachten achtergesteld worden bij chauffeurs in vaste dienst, omdat ze geen Cargocard hebben’’, zegt E. Wolkenfelt van Randstad Transportdiensten.
Chauffeurs die geen Cargocard hebben, moeten zich op een andere manier legitimeren om de bovengenoemde terminals binnen te komen. Dat kost veel tijd omdat ze hiervoor aan een speciaal loket moeten zijn. ,,Als chauffeurs daardoor geen werk krijgen, dan is dat een concurrentienadeel’’, aldus Wolkenfel. De Cargocard wordt sinds 1997 gebruikt als legitimatiebewijs voor de toegang tot en het verlaten van de terminals. Verspreid over 583 vervoerders zijn nu meer dan vierduizend chauffeurs voorzien van een Cargocard. Van alle chauffeurs die op de hometerminal komen, gebruikt 65 procent het pasje regelmatig.
De kaart is niet verplicht, maar het wordt wel steeds lastiger om zonder deze elektronische toegangskaart snel een container af te leveren. Het aantal loketten waar chauffeurs zonder Cargocard terecht kunnen wordt ook teruggebracht. Per half januari hebben chauffeurs de kaart ook nodig bij de op diverse plaatsen op het terrein aan de Eemhaven opgestelde meldpalen.

In de nabije toekomst hoeft een chauffeur met Cargocard zijn wagen niet meer uit om het terminalterrein binnen te gaan, omdat hij vanuit de truck bij de meldpalen kan.
Vervoersbedrijven kunnen met het Cargocardsysteem vooraf ritinformatie doorgeven over de vracht en het tijdstip dat de chauffeur de container komt brengen. De afhandeling gaat dan nog sneller. Volgend jaar kan dit elektronisch voormelden ook via Internet gebeuren.

Uitwisselbaar
De kaart is door het gebruik van een biometrische handdruk van de linkerhand uniek. Desondanks is misbruik van de kaart niet uitgesloten. Chauffeurs moeten daarom een gebruikersovereenkomst sluiten bij zowel Port CommunITy als bij het uitzendbureau. Daarom worden van tevoren de betrouwbaarheid en kredietwaardigheid getoetst van de bedrijven die de kaarten aanvragen, aldus G. Driebeek van Port CommunITy.
Randstad en Start hebben met elkaar afgesproken dat de kaarten uitwisselbaar zijn. Een chauffeur die uitgewerkt is bij Start en begint bij Randstad, kan dezelfde kaart gebruiken. Als een chauffeur bij een ander uitzendbureau aan de slag wil of ander werk gaat doen, dan moet hij zijn Cargocard wel inleveren.De beide bureaus hebben naar eigen zeggen ongeveer tachtig procent van de uitzendmarkt voor chauffeurs in handen.

 In de nabije toekomst hoeft een chauffeur met Cargocard zijn wagen niet meer uit om het terminalterrein binnen te gaan, omdat hij vanuit de truck bij de meldpalen kan.