BRUSSEL (NT) – De 77ste editie van ’Het Salon’, die gisterenavond is begonnen in Brussel, brengt weinig nieuws op bedrijfswagengebied. Naast de overhandiging van de ’Truck of the year’ trofee aan Mercedes Benz voor de Atego zijn er weinig noviteiten te melden vanuit Brussel.

DAF Trucks toont de zogenaamde Upec motoren, elektronisch geregelde dieselmotoren met PLD systeem waarmee ook aan de toekomstige emissie-eisen voldaan kan worden. Volvo beperkt zich tot de invoering van de al eerder aangekondigde schijfremmen en het Elektronic Brake System (EBS) op de FH en FM serie.
Verder toont Volvo een nieuwe compacte retarder met een laag eigen gewicht. De kleinste Volvo, de FLC, is in een aantal nieuwe varianten leverbaar waaronder een 6×2 en met een ultra laag chassis. Ook een aardgasmotor behoort nu tot de mogelijkheden voor de FLC.
Op het gebied van Action Service Europe introduceert Volvo ’Uptime insurance’. Dat staat onder meer voor gegarandeerde reactietijden bij reparaties onderweg en facturering volgens Nederlands tarief. Een beursprimeur is de nieuwe Nissan Cabstar E serie, een compacte lichte vrachtwagen in het segment tot 3,5 ton.

Iveco
Nieuw bij MAN zijn de nieuwe twaalf liter zescilinder motoren voor de F2000 met vermogens van 310, 360 en 410 pk. Ook nieuw is een speciale versnellingsbak voor lange afstandsvervoer en een Titan F2000 19.364 FLT zwaartransport trekker.

Iveco, afwezig in Amsterdam en Hannover pakt in Brussel stevig uit met ondermeer de beursprimeur van de Cursor 8 serie. Hierbij gaat het om trucks in de middenklasse die voorzien zijn van een revolutionaire kleine krachtbron met een variabele turbogeometrie. Nieuw daarbij is dat de elektrisch-pneumatisch geschakelde Eurotronic versnellingsbak nu ook leverbaar is in combinatie met de 310 en de 350 pk versie van de Cursor motor. Ook nieuw bij Iveco is de wide-spread 6×6 voor met name de bouwsector. Deze bij Veenhuis in Raalte aangepaste voertuigen zijn voorzien van een 23 tons tandemstel.

Van Hool
Verder nieuws komt van Mitsubishi met de ’City Van’, zoals de naam al doet vermoeden een kleine stadsbesteller. Opel toont voor het eerst de ’Zafira’, een kleine spacewagon-achtige wagen die ook voor het vervoer van goederen gebruikt kan worden. De Zafira is gebaseerd op de Astra.
Op het gebied van getrokken materiaal lijken veel aanbieders te kiezen voor de beurs ’Trailer’ in Kortrijk. Wel van de partij is de grootste Belgische producent op dit gebied, namelijk Van Hool. Nieuw van Van Hool is de ’Ferry-Railer’,een oplegger die speciaal ontworpen is voor gecombineerd weg-spoorvervoer.
Ook nieuw bij Van Hool is een lichtgewicht containerchassis voor het vervoer van veertig- en 45-voetscontainers. Beide opleggers staan in het teken van multimodaal vervoer en dat is niet geheel toevallig. In Paleis 21 staat namelijk een themastand om het belang van gecombineerd vervoer onder de aandacht te brengen. De themastand is tot stand gekomen dankzij de medewerking van de binnenscheepvaart, de spoorwegen en het wegvervoer. Van Hool presenteert zijn oplossingen voor gecombineerd vervoer op deze stand. Het Salon in Brussel is geopend tot 24 januari.

LINKS. DAF presenteerde op het vorige ’Salon’ de succesvolle XF serie.

LINKS BOVEN. Iveco pakt uit in Brussel met ondermeer de Cursor 8 serie.

BOVEN. Iveco, niet op de RAI en de IAA, wel op ’Het Salon’.

RECHTS. Mercedes neemt in Brussel de ’Truck of the year’ prijs in ontvangst voor de Atego.