SINGAPORE (NT) – De feestvreugde in Singapore, die volgens de laatste berekeningen de haven van Hongkong van de eerste plaats op de wereldranglijst van containerhavens heeft verdreven, heeft een stevige domper gekregen. Uit harde cijfers van de Maritime & Port Authority (MPA), de havenautoriteiten van Singapore, blijkt dat meer containers dan ooit Singapore hebben aangedaan, maar dat er steeds minder vracht in zit.
In totaal bedroeg de overslag vorig jaar 15,14 miljoen teu bij de PSA Corporation containerterminals, het grootste havenbedrijf in Singapore. Dat is een stijging van zeven procent vergeleken met 1997. Maar de omvang van de vracht in containers viel in dezelfde periode terug met 5,8 procent naar 160,3 miljoen ton van 170,1 miljoen ton in 1997. Ook de conventionele lading viel terug.
Hongkong heeft nog geen officiële groeicijfers gegeven, maar door het ineenstorten van de Hongkongse economie verwacht niemand dat deze haven Singapore nog voorbij kan streven. De groei in lege containers weerspiegelt goed het steeds verder uit balans raken van de handel tussen Azië en de rest van de wereld door de gierende geldontwaarding in dat continent. Terwijl de havenbedrijven nog steeds geld krijgen, of een container nu vol zit of niet, is dat voor de rederijen niet het geval. In het Singaporese Shipping Times zegt het havenbedrijf PSA voor lege containers minder in rekening te brengen dan voor geladen containers, maar dat dat verschilt afhankelijk van de afspraken met rederijen. Naar verwachting zal de situatie dit jaar niet verbeteren.