MINNEAPOLIS (NT) – De vrachtafdeling van Northwest Airlines (NWA) is nog steeds in bespreking met de KLM Cargo om een ’allesomvattend wereldwijde commerciële samenwerkingsovereenkomst’ te bereiken. Dat verklaarde een woordvoerder van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij, partner van de KLM, bij de presentatie van de jaarcijfers over 1998. Hoever de gesprekken zijn, kan hij niet zeggen. Volgens ingewijden is er weinig schot in de gesprekken. Of het vertrek van KLM-vrachtbaas J. Ancher de gesprekken weer verder vertraagt kon de Northwest-woordvoerder ook niet zeggen.
Northwest Airlines sloot het laatste kwartaal van het vorig jaar af met een netto-verlies van 181 miljoen dollar. Over het gehele jaar lag het verlies op 286 miljoen dollar. Over het laatste kwartaal van 1997 behaalde de KLM-partner nog een winst van 105,4 miljoen dollar.
Het forse verlies wordt toegeschreven aan vijftien dagen durende pilotenstaking vorig jaar en een de crises in azië. Die staking heeft Northwest ongeveer 300 miljoen dollar gekost.

Azië
NWA haalt zeven van zijn oudste B747’s uit de vloot. Het gaat daarbij om passagiersvliegtuigen. Van de acht freighters in de Northwest-vloot zal er slechts een voor een groot deel van het jaar aan de grond worden gehouden. Het vrachtvliegtuig zal nog wel worden ingezet voor de drukke periode tussen september en december. Volgens de Northwest-woordvoerder heeft het vrachtvervoer minder last gehad van de crises in Azië. De vraag naar vrachtvervoer vanuit Azie naar de VS is volgens hem nog steeds relatief hoog. ,,Onze vliegtuigen zitten redelijk vol.’’ De vraag naar vervoer vanuit de VS naar Azië is een stuk minder. Dat heeft er ook in geresulteerd dat het vrachtvervoer van NWA in gevlogen tonmijlen is gedaald in het vierde kwartaal van vorig jaar met ruim tien procent. Over het gehele jaar was de daling met 14,4 procent tegenover 1997 nog dramatischer.

Het mindere vrachtvervoer probeert de Northwest op te vangen door meer vracht te consolideren in Anchorage ( Alaska) waardoor er meer rendabel kan worden gewerkt.
Northwest heeft geen plannen om de oude freighters te vervangen. ,,De vrachtvliegtuigen werken nog steeds prima’’, zo zei de woordvoerder. Northwest zegt zijn vliegtuigen zo lang mogelijk te willen inzetten. De vrachtvliegtuigen in de huidige vloot kunnen nog best een tijdje mee, aldus de Northwest-woordvoerder.