Transcore is al actief in de sjorsector, het vastzetten van containers aan boord van zeeschepen. Nu wil het bedrijf echter ook stuwadoorspersoneel gaan leveren aan containerstuwadoor ECT, dat in verband met de grote drukte dringend behoefte heeft aan uitzendpersoneel. De ECT-opdracht is goed voor drie ton per jaar en behelst de tewerkstelling van dertig man gedurende acht maanden. Matrans heeft grote haast met de zaak, want het bedrijf had deze maand al personeel aan ECT moeten leveren.
De Vervoersbond FNV stelt dat de haven-CAO’s dat verbieden. Havenbedrijven zijn volgens die CAO’s verplicht personeel in te huren bij de havenpool SHB Personeelsplanning. Pas als die is ’uitverkocht’, mogen ’erkende’ uitzendbureaus personeel aan stuwadoors leveren. De uitspraak kan dan ook grote gevolgen krijgen voor de arbeidsverhoudingen in de Rotterdamse haven als Matrans in het gelijk gesteld wordt. De positie van de SHB, de afgelopen jaren veelvuldig gereorganiseerd en afgeslankt, zou er nog moeilijker door worden.

Bureautje
ECT heeft het extra personeel nodig voor het inzetten van speciale weekendploegen, die voorlopig voor een half jaar ingezet zullen worden om de grote drukte op te vangen. De SHB levert daarvoor twaalf werknemers.
Volgens woordvoerder N. Stam van FNV Bondgenoten is Transcore een ’bureautje dat is opgericht door Hans Vervat en Joop Veroen’. De eerste is directeur-eigenaar van de Matrans-groep; de tweede is een voormalige, in ongenade gevallen bestuurder van FNV Bondgenoten. Vervat was gisteren niet bereikbaar voor een toelichting.
Eind vorig jaar diende het uitzendbureau J.W van Eck Havenservice al een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) tegen monopolie van SHB op de arbeidsvoorziening in Rotterdam. Van Eck, dat niet tot de ’erkende’ bedrijven behoort, wordt daardoor het werken onmogelijk gemaakt, stelt advocate A. van Vught. De uitspraak wordt in februari of maart verwacht.