ANTWERPEN (NT) – De Belgische spoordochter Inter Ferry Boats (IFB) wijzigt 7 februari de frequentie en route van de bestaande Limburg-shuttle tussen Antwerpen en Born. Er komen vijf in plaats van drie treinen per week en het aantal laad- en losplaatsen wordt uitgebreid met drie Antwerpse terminals en Zeebrugge. De directe shuttle zal voortaan een klein ommetje via Bressoux (bij Luik) maken.

De bestaande Limburg-shuttle rijdt rechtstreeks tussen de Antwerpse Cirkeldyck terminal (ten zuiden van Hessenatie’s terminal aan het Delwaidedok) en Born. ,,Onze prijs naar Born lag vaak net iets te hoog omdat de tractie naar de Cirkeldyck-terminal er nog bijgevoegd moest worden’’, aldus R. van Petegem, hoofd van de verkoopafdeling van IFB. Vanaf 7 februari zal de NMBS de containers ’s middags oppikken op de twee Scheldeterminals, de terminal van Noord Natie aan het Delwaidedok en de Cirkeldyck-terminal. ,,Vooral op de twee Scheldeterminals zien we heel wat vraag voor Born.’’
Na vorming zal de trein in de loop van de avond vertrekken om ’s nachts in Bressoux aan te komen. De wagons voor Born worden aan een bestaande trein naar de Luikse regio gekoppeld. Hetzelfde gebeurt in Zeebrugge. In Luik worden de Antwerpse en Zeebrugse wagons voor Born gekoppeld zodat de shuttle de daaropvolgende ochtend de laatste vijftig kilometer tussen Bressoux en Born kan doen.

Kades
Na twintig kilometer moet in Visé wel nog even van locomotief worden gewisseld. ,,De containers zullen op dag B om half acht ’s morgens aankomen. Een perfecte nachtsprong dus.’’ In omgekeerde richting zal de trein om half zes ’s avonds uit Born vertrekken. ,,We kunnen de containers de ochtend daarna al vroeg op de kades afleveren.’’
De nieuwe werkwijze maakt het aanstellen van een afzonderlijke dispatcher voor de Limburg-shuttle noodzakelijk. Die moet rekening houden met een stijle helling op het traject Bressoux-Born, waardoor het totaalgewicht van de trein beperkt is tot zo’n 1.300 ton. ,,We zullen ook een beperkte stock van wagons bij Bressoux houden om te voldoen aan een eventuele extra vraag uit Born.’’ Van Petegem verwacht dat er ook lading vanuit Born naar Zeebrugge zal zijn. ,,Er is daar veel vraag naar shortsea.’’ Het is de bedoeling dat de Limburg-shuttle in zijn nieuwe vorm over drie maanden break-even draait. De grootste klant, de Zwitserse rederij MSC, verspreidt het commitment op de drie bestaande treinen over de vijf vertrekken per week.