OSS (NT) – Drie grote winstpunten ziet directeur Th. Megens van polystyreenproducent Unipol Holland in de overstap die het bedrijf maakte van wegvervoer naar binnenvaart en buisleidingtransport. De aanvoerlogistiek van het bedrijf verloopt sinds deze week goedkoper, milieuvriendelijker en met meer zekerheid.
Unipol besloot ruim anderhalf jaar geleden zijn aanvoer over een compleet andere boeg te gooien. Het bedrijf maakte zich op om de productiecapaciteit te vergroten, en niet zo zuinig. In plaats van de 22 duizend ton expandeerbaar polystyreen (eps) die Unipol in het afgelopen jaar maakte, rekent Megens erop aan het eind van dit jaar 36 duizend ton te hebben geproduceerd.
,,Volgend jaar moet een verdubbeling van de capaciteit zijn gerealiseerd. In 2005 denken we uit te komen op honderdduizend ton.’’ De geplande groei van de productie betekent tevens een verdubbeling in de aanvoer van styreen, de belangrijkste grondstof voor Unipol. De wekelijkse aanvoerbehoefte groeit dan van vijfhonderd ton naar duizend ton.

Goedkoper
Een dergelijke forse groei vroeg volgens Megens om een drastisch nieuwe aanpak: zij besloot, na het nodige rekenwerk, over te stappen op de binnenvaart. Het sommetje was eenvoudig. Een binnenvaarttanker kan één keer per week de benodigde duizend ton aanvoeren. Dat is aanmerkelijk goedkoper dan de ruim dertig vrachtwagenritten die daarvoor nodig zijn. Om de lading van de tanker te ontvangen is echter een veel grotere opslagcapaciteit nodig dan die Unipol voorradig had. Realisatie daarvan betekent een investering van, volgens Megens, ongeveer 3,5 miljoen gulden in silo’s en in een buizennet om de vloeistof styreen vanuit het schip in de fabriek te krijgen. De enige knoop die daarop nog viel door te hakken betrof de vraag: zelf doen of uitbesteden? Unipol koos voor uitbesteden. Vos Tankterminal, ’met een goede naam hier in de regio’, zit immers pal aan de loskade in de Osse haven. ,,Het bedrijf beschikt over de nodige expertise op het gebied van silo-opslag. Bovendien is voor ons opslag en transport geen kernactiviteit’’, aldus Megens. Zo gezegd, zo gedaan. Tankvervoerder Van den Bosch in Erp werd bedankt voor de bewezen diensten zodra het langlopende contract afliep. Unipol en Vos Tank Logistics gingen daarop contractueel voor tien jaar met elkaar in zee.

Zie verder pagina 3: Vos Logistics investeert fors bedrag voor Unipol

P Directeur Megens bij de nieuwe styreenleiding tussen aanvoerbuis en fabriek: ,,Het sommetje was eenvoudig.’’