Rotterdam . Baltic Sea Line (BSL) streeft ernaar Rotterdam zo spoedig mogelijk weer direct aan te doen. Dit stelt P. Bouterse van TRS Shipping, dat begin dit jaar werd aangesteld als agent voor BSL in de Maasstad.
Begin dit jaar heeft Baltic Sea Line (BSL) cargadoor TRS Shipping als agent in Rotterdam benoemd. TRS is opvolger van Vectura. BSL, dat semi-conventionele diensten onderhoudt tussen West-Europa en het Baltisch gebied, kent sinds de tweede helft van vorig jaar geen directe aanlopen meer in Rotterdam. Rotterdamse lading wordt via Antwerpen verscheept.
Of er voldoende lading voor een Rotterdamse aanloop is, moet dit voorjaar blijken. Dan is de uitzonderlijk strenge winter in het Baltisch gebied voorbij en kan de dienst ook de haven van Riga weer aandoen. Bouterse: ,,Op dit ogenblik zit Riga voor schepen van BSL en tal van andere rederijen dicht. Als alternatief biedt BSL de reguliere aanloop van Klaipeda aan.’’
BSL vervoert met reatief kleine schepen behalve containers vooral projectlading tussen West-Europa en de Baltische Staten/Rusland. Steeds meer gebeurt dat via Antwerpen. ,,Er zijn in Roterdam niet zoveel multifunctionele stuwadoors meer die zowel stukgoed als containers op een goede en concurrerende manier kunnen behandelen, in vergelijking met Antwerpen. Dat is ook een van de redenen waarom de directe aanloop vorig jaar werd geschrapt.’’
Overigens is ook de concurrentie in het containervervoer op het vaargebied enorm toegenomen. Steeds meer deepseareders onderhouden feederdiensten met grotere schepen, constateert directeur B. Smidtman van Vectura, de vorige agent van BSL. ,,Er is grote concurrentie van feederdiensten van reders als MSC, CMA-CGM etcetera. Die varen fors onder de gangbare tarieven van zo’n 400 tot 500 euro per teu. We hebben geprobeerd de aanloop van Rotterdam in deze dienst te behouden, maar dat is ons niet gelukt. Er was te weinig lading die kant op’’, aldus Smidtman.