Utrecht . Spoorbeheerder ProRail wil al dit jaar Belgische goederentreinen via Limburg naar Duitsland laten rijden. Daartoe zou een deel van het historisch tracé van de IJzeren Rijn opnieuw in gebruik moeten worden genomen. Dat meldt Dagblad De Limburger.
Een woordvoerder van de Limburgse gedeputeerde M. Vestjens van Verkeer en Waterstaat bevestigt dat de provincie al een aantal dagen van de plannen van ProRail op de hoogte is. Medewerkers troffen ze bij toeval aan op internet. Vestjens reageerde in eerste instantie woedend op deze gang van zaken. ,,Maar dit is inmiddels bijgelegd’’, aldus de woordvoerder. ,,Als provincie worden we graag actief geïnformeerd en dat heeft ProRail dan ook toegezegd.’’
De Belgische spoorwegen hebben ProRail gevraagd tegen betaling enkele treinen per dag via Nederland naar Duitsland te mogen laten rijden. De treinen zouden bij Weert de grens over moeten gaan en via Roermond en Sittard het land weer moeten verlaten. De provincie en de betrokken gemeenten zijn daartegen, omdat heringebruikname van het oude tracé van de IJzeren Rijn vooral in Weert en Roermond te veel milieubelasting zou opleveren. De onderhandelingen over dit onderwerp lopen al jaren. Volgens de provincie zou de miljoeneninvestering Nederland te weinig voordelen bieden. De planprocedure kan pas doorgaan, als de financiering rond is. ProRail was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.