Na vier jaar komt er eindelijk een einde aan de verwarring. Deutsche Post verruilt per 1 april de naam ‘Euro Express’ voor ‘DHL Express’, waarmee het oorspronkelijke EuroExpress het enige distributienetwerk in Europa is met deze naam. Over een tijdje hoeft Paul Lucassen, directeur van Lynx Express BV, niet meer het verschil tussen beide netwerken uit te leggen. Zijn bedrijf is de Nederlandse partner in het Europese systeem. ,,Sommige klanten dachten bij EuroExpress aan VGL (Nederlandse dochter van DP, red.)’’, zegt Lucassen. De twee netwerken zaten er overigens niet heel erg mee dat ze dezelfde naam voerden; beide partijen vonden hun dienstverlening zo van elkaar verschillen dat ze overeenkwamen dat de twee benamingen naast elkaar konden bestaan.
Lynx Express BV is een volle dochter van het gelijknamige Britse bedrijf, de grootste onafhankelijke pakketdienst in Groot-Brittannië. Twee jaar geleden zette de Britse pakketvervoerder een eigen bedrijf op in ons land. Verder startte het met een dagelijkse luchtverbinding, eerst vanuit Schiphol, later vanuit Eindhoven Airport.
De ontwikkelingen voor Lynx raakten in een stroomversnelling toen eind 2001 Wegtransport werd overgenomen door ABX Logistics. Het Amsterdamse bedrijf was destijds de Nederlandse partner van het EuroExpress-netwerk, waar Lynx dat in Groot-Brittannië was. Na de overname door ABX bleek dat Wegtransport niet meer paste in het distributienetwerk. Delen van ABX zouden namelijk in bepaalde Europese landen concurrent worden van lokale EuroExpress-partners, legt Lucassen uit. ,,Lokale concurrentie is niet goed voor het netwerk.’’
Het was overigens niet de eerste keer dat een overname leidde tot het wegvallen van de Nederlandse partner. In 1998 stapte Van Gend & Loos uit EuroExpress toen het werd overgenomen door Deutsche Post. ,,Dat kon toen niet verder omdat DP een bedreiging vormde voor de partners.’’ Wegtransport nam toen het stokje over.
Het centrale EuroExpress-kantoor in Straatsburg schreef na het wegvallen van Wegtransport een tender uit om een nieuwe partner te vinden voor Nederland. Lynx won de slag van een aantal andere bedrijven en ging begin vorig jaar aan de slag. In Eindhoven, de Nederlandse hub, werd een groter pand betrokken om de groeiende hoeveelheid goederen aan te kunnen.
Lucassen: ,,De kantoren moeten in de toekomst nog wat worden uitgebreid.’’ Medio vorig jaar was de overgang van ABX/Wegtransport naar Lynx Express volgens Lucassen compleet, in september werd het nieuwe concept openbaar gemaakt.. ,,We hebben de geleidelijke weg gekozen.’’ Hij typeert het afgelopen jaar als ‘turbulent’, maar ook als heel ‘positief’. ,,Je krijgt gelegenheid je eigen diensten aan te bieden. Als nieuwe partner krijgen we van veel klanten het voordeel van de twijfel vanwege positieve ervaringen in het verleden.’’
Per dag worden er in Eindhoven volgens Lucassen enkele duizenden pakketten binnengebracht, gesorteerd en weer verladen. De Brabantse plaats dient niet alleen als Nederlandse hub, het is ook een Europese brandpunt voor EuroExpress. Een lading vanuit Scandinavië gaat bijvoorbeeld via de Brabantse plaats naar Italië. Het gaat daarbij om zendingen met een maximale grootte tot circa twee pallets, met name gevuld met hoogwaardige goederen. Verder wordt een deel van de Belgische markt vanuit Eindhoven bediend.
‘s Avonds en in de vroege ochtend vindt de aanvoer plaats, niet alleen vanuit Nederland, maar ook van EuroExpress-partners uit de rest van Europa. ,,Dan staat het hier helemaal vol’’, zo wijst Lucassen op de loods, die tegen het middaguur geheel verlaten is. In de vroege ochtenduren vertrekken de vrachtwagens en bestelwagens weer naar hun bestemmingen. Lucassen: ,,Het gebeurt allemaal heel snel achter elkaar.’’ Lynx Express zet dagelijks vijftig wagens in van onder andere onderaannemers, maar wel voorzien van de kleuren van Lynx en EuroExpress.
Lucassen denkt dat het vloeroppervlak in Eindhoven wel voldoende is om de stroom goederen op te vangen, dit gezien de snelle doorlooptijd waarmee de goederen worden behandeld. Op die manier staan goederen minder lang in de loods en zijn trailers sneller geladen en gelost. ,,In de zeer nabije toekomst willen we ook op zaterdag gaan werken’’, zegt Lucassen, die tijdens de piekuren zo’n zestien mensen aan het werk heeft.
Lynx Express wil in Nederland nog een of twee extra steunpunten opzetten. Het is volgens Lucassen de bedoeling dat deze de noordelijke regio’s gaan bedienen, waarbij overigens Eindhoven wel blijft dienen als internationaal draaipunt. ,,Dan gaat de lokale besteldichtheid omhoog’’, zo verklaart Lucassen het streven naar extra vestigingen.

Kader bij artikel:
EUROEXPRESS EN LYNX EXPRESS
Het distributienetwerk EuroExpress-netwerk werd in 1982 opgezet, onder meer door Van Gend & Loos. Het is daarmee ouder dan het gelijknamige netwerk dat Deutsche Post in 1999 opzette. Op dit moment heeft het netwerk twaalf partners in evenzoveel Europese landen (Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, België en Verenigd Koninkrijk). In totaal beschikken deze bedrijven over zestienduizend werknemers en elfduizend voertuigen.
De partners zijn zelf verantwoordelijk voor de verkoop en behouden hun eigen identiteit. In Nederland was tot 1998 (de overname door DP) VGL partner, van 1998 tot 2001 vervulde Wegtransport die functie en sinds vorig jaar vertegenwoordigt Lynx Express EuroExpress op de Nederlandse markt.
Bij EuroExpress wordt volgens Lucassen op dit moment nagedacht over expansie richting Oost-Europa. ,,Je ziet daar dat lokale bedrijven lading gaan bundelen.’’ Nu bedient de Oostenrijkse partner Gebrüder Weiss nog de nabijgelegen Oost-Europese landen.
Het Britse Lynx Express heeft een jaarlijkse omzet van 150 miljoen pond (219 miljoen euro) en telt meer dan 3.500 werknemers. Op het vliegveld van Coventry beschikt het bedrijf over eigen afhandelingfaciliteiten. Begin deze maand startte Lynx Express een tweede, dagelijkse vlucht tussen Eindhoven Airport en Coventry. Vanuit de Brabantse plaats gaan onder meer reserve-onderdelen naar Groot-Brittannië, die met een Innight-service dezelfde nacht nog kunnen worden afgeleverd.
Lynx Express vliegt behalve op Eindhoven ook op het Duitse Frankfurt en Charles de Gaulle in Frankrijk.

Paul Lucassen van Lynx Express, de Nederlandse partner over de naamsverwarring rond EuroExpress: ,,Sommige klanten dachten bij EuroExpress aan VGL .’’