De V40 is het eerste nieuwe Volvo-model sinds de overname door de Chinese groep Geely en daarmee ook een mijlpaal voor de Gentse fabriek, benadrukte gedelegeerd bestuurder Geert Bruyneel. Na de XC60 in 2008 en de S60 in 2010 gaat het ook om het derde nieuwe model dat in Gent in productie wordt genomen in een vijftal jaar tijd. Met de V40 wil Volvo marktaandeel winnen in het zeer concurrentiële C-segment, het op één na grootste op de Belgische markt.

Voor de V40 investeerde Volvo Cars Gent over twee jaar ongeveer 50 miljoen euro in de aanpassing van zijn productielijnen. Het wierf in het voorbije jaar ook nog eens 500 nieuwe medewerkers aan, wat het personeelsbestand op 5.500 brengt. Ook dat is een recordpeil en maakt van het bedrijf het grootste autoassemblagebedrijf van België.

Voor de V40 gaat Volvo Cars Gent uitzonderlijk ook aan ‘long distance sourcing’ doen voor één component. De productie van de elektrische kabels is omwille van het zeer arbeidsintensieve karakter uitbesteed aan een Pools bedrijf. De aanlevering gebeurt per truck op ‘just-in-sequence’ basis.

Geely heeft grootse plannen met Volvo. Tegen 2020 wil het de productie van het merk optrekken van zowat 462.000 wagens vorig jaar naar 800.000 eenheden. Dat zal niet onmiddellijk in Gent voelbaar zijn. Daar werden vorig jaar 266.000 auto’s geassembleerd, een nieuw record. Voor dit jaar wordt ondanks de overschakeling naar de V40 op om en bij 270.000 wagens gerekend. Maar groei op de langere termijn zal voor Volvo vooral moeten komen van nieuwe fabrieken in China.