CBRB: ‘Speculatie over Waldhof ongepast’

Binnenvaartorganisatie CBRB is boos over uitspraken van voorzitter Jan Veldman van de Europese Schippers Organisatie in Nieuwsblad Transport over het zinken van de Waldhof.

In een persbericht stelt het Centraal Burau voor de Rijn- en Binnenvaart het ‘ongepast’ te vinden om ’te speculeren over de oorzaak van de ramp terwijl er nog twee vermisten zijn en de oorzaak van het ongeval nog onbekend is’.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Met dit bericht legt CBRB de schuld bij de bemanning, waarvan zij tegelijkertijd de deskundigheid niet ter discussie wil stellen. Immers, als de wettelijke voorschriften kloppen en zijn nageleefd en de controle op stabiliteit is gedaan blijven alleen nog menselijke fouten over. Moedig van ESO om dit aan de orde te stellen. Zwak dat CBRB als brancheorganisatie (andermaal) buigt voor de lobby van eigenaren en operators met dubbelwandige schepen die bang zijn te moeten investeren in de door henzelf

Geplaatst door: J. van Leiden op

Indien een schip vaart met tks die niet helemaal vol zijn, kan er door het niet aanwezig zijn van een "slingerschot" een gebrek aan stabiliteit ontstaan indien er met relatief hoge snelheid een scherpe bocht wordt gemaakt. Dit zou b.v. tijdens het opdraaien of bij een scherpe bocht in het vaarwater kunnen gebeuren.Schepen om deze reden stil te leggen gaat veel te ver zolang men zich van bovenstaand bewust is.

Geplaatst door: spelendide op

Als bij belading de tanks niet helemaal vol zijn kan er gevaar voor kapseizen bestaan bij het ontbreken van een "slingerschot".Schepen stilleggen is een paar stappen te ver zolang men zich bewust is van een eventueel gebrek aan stabiliteit in bepaalde situaties

Geplaatst door: splendide op

Veldman zegt wat veel schippers all lang vermoeden. @CBRB het zul niet de eerste keer zijn dat de wetgever en klassebureaus er naast zitten.

Geplaatst door: DaFree op
CBRB: ‘Speculatie over Waldhof ongepast’ | NT

CBRB: ‘Speculatie over Waldhof ongepast’

Binnenvaartorganisatie CBRB is boos over uitspraken van voorzitter Jan Veldman van de Europese Schippers Organisatie in Nieuwsblad Transport over het zinken van de Waldhof.

In een persbericht stelt het Centraal Burau voor de Rijn- en Binnenvaart het ‘ongepast’ te vinden om ’te speculeren over de oorzaak van de ramp terwijl er nog twee vermisten zijn en de oorzaak van het ongeval nog onbekend is’.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Met dit bericht legt CBRB de schuld bij de bemanning, waarvan zij tegelijkertijd de deskundigheid niet ter discussie wil stellen. Immers, als de wettelijke voorschriften kloppen en zijn nageleefd en de controle op stabiliteit is gedaan blijven alleen nog menselijke fouten over. Moedig van ESO om dit aan de orde te stellen. Zwak dat CBRB als brancheorganisatie (andermaal) buigt voor de lobby van eigenaren en operators met dubbelwandige schepen die bang zijn te moeten investeren in de door henzelf

Geplaatst door: J. van Leiden op

Indien een schip vaart met tks die niet helemaal vol zijn, kan er door het niet aanwezig zijn van een "slingerschot" een gebrek aan stabiliteit ontstaan indien er met relatief hoge snelheid een scherpe bocht wordt gemaakt. Dit zou b.v. tijdens het opdraaien of bij een scherpe bocht in het vaarwater kunnen gebeuren.Schepen om deze reden stil te leggen gaat veel te ver zolang men zich van bovenstaand bewust is.

Geplaatst door: spelendide op

Als bij belading de tanks niet helemaal vol zijn kan er gevaar voor kapseizen bestaan bij het ontbreken van een "slingerschot".Schepen stilleggen is een paar stappen te ver zolang men zich bewust is van een eventueel gebrek aan stabiliteit in bepaalde situaties

Geplaatst door: splendide op

Veldman zegt wat veel schippers all lang vermoeden. @CBRB het zul niet de eerste keer zijn dat de wetgever en klassebureaus er naast zitten.

Geplaatst door: DaFree op