De ‘Waal’ is net zo lang als de ‘Maas’; 110 meter. De ‘Rijn’ is 135 meter lang. De ‘Maas’, het eerste schip dat deel uitmaakte van de vloot, kreeg in juli nog een ‘go’ van Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) voor het varen op waterstof.

Diesel

FPS heeft de schepen op 15 oktober gekocht en op dit moment varen ze nog conventioneel op diesel. De laatste jaren heeft FPS veel gesprekken gevoerd met klanten die geïnteresseerd zijn om emissieloos te varen. ‘Lang niet alle verladers kunnen een heel schip vullen.’ Daarom peilt Castelijns nu de interesse bij verladers wie er in 2023 emissieloos wil varen. ‘Zodra we voldoende commitment hebben, kunnen we met de ombouw beginnen.’

Castelijns zegt nu te starten met drie processen die paralel lopen naast elkaar. ‘Ten eerste verladers zoeken, ten tweede de financiering rondkrijgen en tot slot het ombouwen van de schepen naar waterstofelektrisch en een ‘go’ krijgen van CCR om te mogen varen op waterstof.’

Voor wat betreft de financiering is subsidie nodig. ‘We zijn nu bezig om subsidie binnen te krijgen van het Nationaal Groeifonds via het project RH2INE. We hebben net een voorstel ingediend samen met HTS Group en NPRC voor twaalf waterstofschepen. Als dat doorgaat, zou dat voor een flinke boost zorgen.’

‘Maar uiteindeijk is de verwachting dat varen op waterstof de eerste vijf tot tien jaar duurder blijft, ook al komt er een subsidie. Ook dan wordt er een bijdrage gevraagd aan de verlader. Het is nu nog moeilijk te zeggen hoe hoog die bijdrage wordt. Dat zal afhangen van financiële, operationele en technologische overwegingen voor het specifieke project.’

2023

Waarschijnlijk gaan de twee schepen allebei waterstofelektrisch varen. ‘We zijn van plan om met deze schepen richting Duisburg te gaan varen. Dan wordt het sowieso waterstofelektrisch. De kans bestaat nog dat een van de twee batterij-elektrisch gaat varen. Dat is afhankelijk van de route die de schepen gaan varen in de nabije toekomst, omdat de batterij alleen gebruikt kan worden voor een korte route.’

Het duurt volgens haar een halfjaar tot driekwart jaar tot deze schepen net zo ver zijn in hun ontwikkeling als de ‘Maas’ nu is. Dat houdt in dat het ontwerp van de schepen dan af is om op waterstof te gaan varen, er verladers gevonden zijn die gebruik willen maken van de schepen, de financiering rond is en er een ‘go’ binnen is van CCR. Het enige waar de ‘Maas’ nu nog op wacht, zijn onderdelen. Zodra alle onderdelen binnen zijn, kan het schip varen.

Op dit moment zijn er volgens Castelijns nog geen time-chartercontracten afgesloten met terminaloperators om emissieloos met de schepen te varen. ‘Nu zijn de dieselschepen nog onder charter bij HTS Group. Voor het toekomstige emissieloos varen ligt dit nog open, maar is de kans groot dat de schepen bij HTS Group blijven varen.’

‘Emissieloos is de vloot beschikbaar vanaf 2023, als er genoeg interesse is vanuit de verladers en de subsidies gaan doorkomen’, aldus Castelijns.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding