Het Rotterdamse binnenvaartplanningssysteem Nextlogic bevond zich sinds oktober vorig jaar al in een ‘live pilot fase’, wat inhoudt dat verschillende marktpartijen er in de al praktijk mee werken. De officiële livegang moet in januari gaan gebeuren, zeggen marktpartijen die met het systeem werken.

Havenbedrijf Rotterdam (HbR), ondertussen al meer dan tien jaar zoet met het ontwikkelen van het systeem, bevestigt de livegang zelf nog niet. Commercieel directeur Matthijs van Doorn was tijdens het Havendebat Rotterdam op 8 december niettemin duidelijk over Nextlogic: ‘We gaan het afmaken.’

Van Doorn: ‘Het HbR is druk met opschalen. Nextlogic doet z’n werk het beste bij 80 tot 100% van het volume, nu ligt het rond de 60%. We zetten nu de laatste punten en komma’s om daadwerkelijk in operatie te gaan.’

Laatste horde

Dat die overige procenten een moeilijke laatste horde vormen, heeft verschillende redenen, blijkt uit gesprekken met marktpartijen. De kosten, softwareproblematiek, het beperkte volume en bestaande onderlinge afspraken vormen nog blokkades.

Gevraagd naar de ervaringen met Nextlogic wijzen meerdere binnenvaartondernemingen naar brancheorganisatie Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) voor een reactie. KBN onthoudt zich echter van enig commentaar.

De directeur van een Rotterdamse barge operator, die niet met zijn naam in de krant wil en nog niet aan Nextlogic meedoet, wil zich wel uitspreken. Hij vindt dat er te weinig partijen zijn aangesloten, met name aan de kant van de terminals. Ook zegt hij te zien dat er bij andere operators ‘met wisselend succes’ met Nextlogic wordt gewerkt. Het systeem is wat hem betreft niet overtuigend genoeg.

‘Kwaliteit kost geld’

Over de kosten zei Van Doorn in het Havendebat: ‘Ja, het kost geld, maar laten we daar niet naïef in zijn. De tarieven in de zeevaart gaan door het dak, maar een paar euro in het achterland is ineens een joekel van een probleem? Kwaliteit kost geld. Systeemverandering doet pijn en kost geld. Daar zullen we met elkaar aan moeten gaan staan.’

Ook Cok Vinke, managing director van Contargo, wuift de bezwaren weg en bevestigt dat een livegang binnen enkele weken volgt. ‘Het verandert niet veel aan de huidige praktijk, we werken er natuurlijk al mee.’ Volgens Vinke zorgt Nextlogic voor een betrouwbaardere en snellere doorloop. ‘Overstappen betekent wellicht concessies op andere vlakken, maar onder de streep worden we er allemaal beter van.’ Vinke benadrukt het belang van de betrouwbaarheid voor de modaliteit. ‘Het containervolume groeit, maar het aandeel binnenvaart groeit niet mee. Met Nextlogic zijn iedereens kansen beter.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement