De tot ‘H2 Barge 1’ getransformeerde ‘Maas’, die door scheepsbouwer Holland Shipyards Group de afgelopen jaren werd verbouwd en voorzien van brandstofceltechnologie, maakte donderdag vanuit Alblasserdam zijn maiden trip naar de kade van zakencentrum BlueCity, onder Rotterdammers beter bekend als het voormalige tropische zwembad Tropicana. Honderden gasten waren op de Rotterdamse kade aanwezig om het baanbrekende vaartuig te verwelkomen en te bezichtigen.
Emissielabel A0
Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat was aanwezig om het schip te belonen met het eerste emissielabel ‘A0’. Het nieuwe emissielabel voor binnenvaartschepen is door het ministerie ontwikkeld in samenwerking met het Expertise en Innovatie Centrum Binnenvaart. Harbers verwacht deze zomer met een aantal partijen uit de binnenvaartsector een convenant af te sluiten over brede toepassing van het emissielabel, om daarmee de verdere vergroening van de branche te stimuleren.
De ‘H2 Barge 1’ gaat alvast varen en betrokkenen benadrukten donderdag meermaals hoe zeer rederij Future Proof Shipping, financier Rabobank en verlader Nike daarmee hun nek hebben uitgestoken en ‘het risico hebben genomen’. Sinds Richard Klatten, ceo van Future Proof Shipping, vijf jaar geleden zijn idee voor waterstofschepen heeft geöpperd, is hij ontelbare malen herinnerd aan het lot van de ‘Hindenburg’, de legendarische zeppelin die in 1937 op dramatische wijze in vlammen opging, zo vertelde de ceo donderdag in zijn toespraak. Maar voor explosiegevaar op zijn kersverse waterstofschip hoeft volgens Klatten niemand te vrezen.
Chemiebedrijf Air Liquide ontwierp speciaal voor Future Proof Shipping een nieuwe tankcontainer waarmee de benodigde waterstof aan boord kan worden vervoerd, en veiligheid was bij dat ontwerp het eerste aandachtspunt, aldus Klatten.
De ‘H2 Barge 1’ wordt de komende jaren gecharterd door Nike, dat wekelijks honderden containers gaat vervoeren tussen Rotterdam en de BCTN -terminal in Meerhout (België). Nike heeft in Laakdal-Meerhout zijn European Logistics Center staan, het distributiecentrum van sportkleding en sportschoenen voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?