Ritmeester en Vertex bouwen specialisme verder uit in Rotterdamse Waalhaven

Brand Stories

Bevoorrading van zeeschepen vereist zowel stiptheid als flexibiliteit, vaarschema’s zijn immers niet altijd even betrouwbaar. Daarom heeft Ritmeester een nieuw warehouse in gebruik genomen in de Rotterdamse Waalhaven, genaamd ’Seaport Hub’.

Foto: NT / BP
In deze editie van Brand Stories vertellen Ritmeester en Vertex over hun nieuwe warehouse in de Rotterdamse Waalhaven. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Deze logistieke hub is een centraal punt voor alle toeleveranciers van de maritieme sector. ‘Vanuit de hub versturen wij over de weg zeven dagen in de week scheepsbenodigheden naar alle zeehavens van Noord-West Europa. Door de unieke samenwerking met Vertex zijn we met elkaar in staat om nu ook gevaarlijke stoffen op te slaan, te verpakken en wereldwijd te verzenden. Met deze uitgebreide service willen we graag partner zijn van zowel producenten, leveranciers als logistieke dienstverleners’, vertelt Erwin Tanis van Ritmeester.

De nieuwe hub in de Waalhaven beschikt over een opslagruimte voor 2500 pallets ADR en 1800 pallets non-ADR. Verder beschikt het ook nog eens over 1750 vierkante meter crossdock. Omdat Ritmeester goederen van verschillende leveranciers efficiënt combineert, ontvangt het schip nog maar één levering aan boord met alle bestelde goederen en hierdoor ontlast Ritmeester de terminal.

Interessante samenwerking

‘Wij groeperen alle bevoorrading van verschillende leveranciers voor één schip, ook ADR geclassificeerde goederen. Denk bijvoorbeeld aan machinekamer onderdelen, chemicaliën, smeerolie, verf, gascilinders en ander technisch materiaal. Op onze locatie groeperen wij het in één lading en dat bieden wij aan bij het schip wanneer het in de haven ligt. De last-mile naar het zeeschip kan zowel via de weg of als over het water’, legt Tanis uit.

‘Daarbij verzorgen wij ook de douaneafhandeling en ISPS registraties bij de desbetreffende terminals. Als verlengstuk van onze eigen service is Vertex Dangerous Goods Service & Consultancy een toevoeging op onze dienstverlening. Vertex is dé specialist in het opslaan, documenteren, verpakken en vervoeren van gevaarlijke stoffen voor zowel zee- als luchtvracht. In het pand van Ritmeester hebben zij een eigen kantoor en in het warehouse een ruimte voor het verpakken van gevaarlijke goederen.’

De samenwerking tussen de twee bedrijven is best bijzonder te noemen. Ritmeester is sinds jaren een specialist in (geconditioneerd) wegvervoer en scheepsbevoorrading naar de verschillende zeehavens en heeft de nieuwe Ritmeester Seaport Hub aan de Waalhaven in Rotterdam gebouwd.

‘Onze locatie in het Waalhavengebied is een unieke locatie voor het opslaan van ADR-goederen. We voldoen aan alle veiligheidseisen, bijvoorbeeld op het gebied van brandbestrijding en vloeistofdichte vloeren’, legt Tanis uit. ‘Wij hebben deze hub ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor leveranciers en logistiek dienstverleners. Vanaf het moment dat een klant ons opdracht geeft, nemen wij de volledige regie over de zendingen over.’

Ritmeester heeft nauw contact met de scheepsagenten en zorgt hiermee door volledige ontzorging voor wat betreft de ‘last mile delivery’. De goederen worden opgehaald wanneer ze gereed zijn, vervolgens tijdelijk opgeslagen in de hub om te leveren wanneer het schip de goederen kan ontvangen. Ook wanneer het schip vertraging heeft en een paar dagen later arriveert, schakelt Ritmeester. Vanaf de locatie in de Waalhaven worden alle havens in Nederland, België, Noord-Frankrijk en Noord-Duitsland bediend.

Centrale locatie

Het grote voordeel van het pand in de Waalhaven is de centrale locatie, vertelt Niels Dijkhuizen van Vertex. De logistieke dienstverlener heeft er eigen personeel en eigen palletplaatsen om de lading voor zijn klanten te verzorgen. ‘Het scheelt voor hen nogal wat kilometers of ze eerst de goederen naar de Maasvlakte of Europoort brengen, of deze locatie. Wij verzorgen ook veel ADR-lading naar Schiphol. De centrale ligging in Rotterdam is een voordeel vergeleken met andere locaties, het scheelt veel kilometers en dus geld. Zeker als er een keer wat afwijkingen zijn en je voor een enkele collie parfum – wat ook geclassificeerd is als ADR – op en neer moet.’

De opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen is vaak een flinke uitdaging, weet Dijkhuizen. ‘De gevaarlijke stoffen moeten goed verpakt zijn en van de correcte etiketten voorzien. Ook moet er voldaan worden aan de specifieke eisen die gesteld worden per type vervoersmodaliteit; lucht, zee, weg, spoor of een combinatie hiervan. Vertex Dangerous Goods neemt alle zorgen uit handen en regelt samen met Ritmeester vanaf deze nieuwe locatie transport van gevaarlijke stoffen en artikelen voor zowel kleine als grote projecten.’

Tanis: ‘De komende tijd zal er ook een mini barge terminal worden ontwikkeld op het terrein. De centrale functie van de hub komt daarmee nog meer tot uiting doordat we straks in staat zijn om ook barges te laden die via water naar de zeeschepen gaan. Ook hier is samenwerking met een partner van toepassing.’

Dit verhaal is aan u verteld door Ritmeester en Vertex.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Ritmeester en Vertex bouwen specialisme verder uit in Rotterdamse Waalhaven | NT

Ritmeester en Vertex bouwen specialisme verder uit in Rotterdamse Waalhaven

Brand Stories

Bevoorrading van zeeschepen vereist zowel stiptheid als flexibiliteit, vaarschema’s zijn immers niet altijd even betrouwbaar. Daarom heeft Ritmeester een nieuw warehouse in gebruik genomen in de Rotterdamse Waalhaven, genaamd ’Seaport Hub’.

Foto: NT / BP
In deze editie van Brand Stories vertellen Ritmeester en Vertex over hun nieuwe warehouse in de Rotterdamse Waalhaven. Organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Deze logistieke hub is een centraal punt voor alle toeleveranciers van de maritieme sector. ‘Vanuit de hub versturen wij over de weg zeven dagen in de week scheepsbenodigheden naar alle zeehavens van Noord-West Europa. Door de unieke samenwerking met Vertex zijn we met elkaar in staat om nu ook gevaarlijke stoffen op te slaan, te verpakken en wereldwijd te verzenden. Met deze uitgebreide service willen we graag partner zijn van zowel producenten, leveranciers als logistieke dienstverleners’, vertelt Erwin Tanis van Ritmeester.

De nieuwe hub in de Waalhaven beschikt over een opslagruimte voor 2500 pallets ADR en 1800 pallets non-ADR. Verder beschikt het ook nog eens over 1750 vierkante meter crossdock. Omdat Ritmeester goederen van verschillende leveranciers efficiënt combineert, ontvangt het schip nog maar één levering aan boord met alle bestelde goederen en hierdoor ontlast Ritmeester de terminal.

Interessante samenwerking

‘Wij groeperen alle bevoorrading van verschillende leveranciers voor één schip, ook ADR geclassificeerde goederen. Denk bijvoorbeeld aan machinekamer onderdelen, chemicaliën, smeerolie, verf, gascilinders en ander technisch materiaal. Op onze locatie groeperen wij het in één lading en dat bieden wij aan bij het schip wanneer het in de haven ligt. De last-mile naar het zeeschip kan zowel via de weg of als over het water’, legt Tanis uit.

‘Daarbij verzorgen wij ook de douaneafhandeling en ISPS registraties bij de desbetreffende terminals. Als verlengstuk van onze eigen service is Vertex Dangerous Goods Service & Consultancy een toevoeging op onze dienstverlening. Vertex is dé specialist in het opslaan, documenteren, verpakken en vervoeren van gevaarlijke stoffen voor zowel zee- als luchtvracht. In het pand van Ritmeester hebben zij een eigen kantoor en in het warehouse een ruimte voor het verpakken van gevaarlijke goederen.’

De samenwerking tussen de twee bedrijven is best bijzonder te noemen. Ritmeester is sinds jaren een specialist in (geconditioneerd) wegvervoer en scheepsbevoorrading naar de verschillende zeehavens en heeft de nieuwe Ritmeester Seaport Hub aan de Waalhaven in Rotterdam gebouwd.

‘Onze locatie in het Waalhavengebied is een unieke locatie voor het opslaan van ADR-goederen. We voldoen aan alle veiligheidseisen, bijvoorbeeld op het gebied van brandbestrijding en vloeistofdichte vloeren’, legt Tanis uit. ‘Wij hebben deze hub ontwikkeld om het gemakkelijker te maken voor leveranciers en logistiek dienstverleners. Vanaf het moment dat een klant ons opdracht geeft, nemen wij de volledige regie over de zendingen over.’

Ritmeester heeft nauw contact met de scheepsagenten en zorgt hiermee door volledige ontzorging voor wat betreft de ‘last mile delivery’. De goederen worden opgehaald wanneer ze gereed zijn, vervolgens tijdelijk opgeslagen in de hub om te leveren wanneer het schip de goederen kan ontvangen. Ook wanneer het schip vertraging heeft en een paar dagen later arriveert, schakelt Ritmeester. Vanaf de locatie in de Waalhaven worden alle havens in Nederland, België, Noord-Frankrijk en Noord-Duitsland bediend.

Centrale locatie

Het grote voordeel van het pand in de Waalhaven is de centrale locatie, vertelt Niels Dijkhuizen van Vertex. De logistieke dienstverlener heeft er eigen personeel en eigen palletplaatsen om de lading voor zijn klanten te verzorgen. ‘Het scheelt voor hen nogal wat kilometers of ze eerst de goederen naar de Maasvlakte of Europoort brengen, of deze locatie. Wij verzorgen ook veel ADR-lading naar Schiphol. De centrale ligging in Rotterdam is een voordeel vergeleken met andere locaties, het scheelt veel kilometers en dus geld. Zeker als er een keer wat afwijkingen zijn en je voor een enkele collie parfum – wat ook geclassificeerd is als ADR – op en neer moet.’

De opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen is vaak een flinke uitdaging, weet Dijkhuizen. ‘De gevaarlijke stoffen moeten goed verpakt zijn en van de correcte etiketten voorzien. Ook moet er voldaan worden aan de specifieke eisen die gesteld worden per type vervoersmodaliteit; lucht, zee, weg, spoor of een combinatie hiervan. Vertex Dangerous Goods neemt alle zorgen uit handen en regelt samen met Ritmeester vanaf deze nieuwe locatie transport van gevaarlijke stoffen en artikelen voor zowel kleine als grote projecten.’

Tanis: ‘De komende tijd zal er ook een mini barge terminal worden ontwikkeld op het terrein. De centrale functie van de hub komt daarmee nog meer tot uiting doordat we straks in staat zijn om ook barges te laden die via water naar de zeeschepen gaan. Ook hier is samenwerking met een partner van toepassing.’

Dit verhaal is aan u verteld door Ritmeester en Vertex.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.