Daarmee is de toekomst van het project, waarin honderden miljoenen zijn geïnvesteerd, onzeker. Havenbedrijf Rotterdam, dat naar schatting ruim honderd miljoen euro in een meer dan een kilometer lange nieuwe kade heeft gestoken, wil niet inhoudelijk reageren. Volgens een woordvoerder staat de havenbeheerder ‘langs de kant in afwachting van een besluit van de bewindvoerder’ over de toekomst van het project.
De Rotterdamse rechtbank heeft de advocaat Carl Hamm van kantoor Borsboom & Hamm tot bewindvoerder benoemd. Die heeft voor 4 april een crediteurenvergadering uitgeschreven. Daarin zal waarschijnlijk een besluit worden genomen over de vraag of, en in welke vorm, het project wordt voortgezet.
Problemen
Dat is vijf jaar geleden al in gang gezet met een opdracht aan de aannemers Van Hattum en Blankevoort, Boskalis en TBI Mobilis voor de bouw van de kades voor de terminal met een opslagcapaciteit van 1,3 miljoen kubieke meter. Die had eind 2019 al operationeel had moeten zijn. Dat laat zien dat er al geruime tijd problemen zijn rond de terminal op de zogenoemde Hartelstrook van de Maasvlakte.
Volgens het FD hebben de banken, waaronder Rabobank en ING, de kredietkraan dichtgedraaid. Een woordvoerder van HES zegt dat de aanleg grote vertraging heeft opgelopen tijdens de coronapandemie. Die stak echter pas in 2020 de kop op en volgens de oorspronkelijke planning had de terminal toen al in bedrijf moeten zijn.
HES sloot in 2017 een langlopend contract met BP voor de opslag van olieproducten en biobrandstoffen uit zijn Rotterdamse raffinaderij. De oliereus zou daarmee veruit de belangrijkste klant van de nieuwe terminal worden en was ook bereid om te investeren in een pijpleiding tussen zijn raffinaderij in het Europoort-gebied.
Bewindvoerder Hamm zegt in het FD dat inmiddels ‘een uiterst complexe juridische situatie’ is ontstaan tussen HES en BP. Volgens hebben de twee partijen de afgelopen maanden intensief overleg gevoerd, maar zijn ze niet tot een akkoord gekomen.
Zakenbanken
HES International is in handen van de investeringsmaatschappijen van de zakenbanken Macquarie en Goldman Sachs. De overslaggroep is de voortzetting van het vroegere beursgenoteerde HES Beheer, dat zich altijd op de overslag van droge bulklading had gericht. Na de overname in 2014, aanvankelijk door investeerders Riverstone Holdings en The Carlyle Group, is HES zich geleidelijk aan meer op tankterminals gaan richten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?