Eerste deel ingestorte brug Baltimore geborgen

Vrachtschip 'Dali' blijft voorlopig liggen

In de Amerikaanse havenstad Baltimore is een eerste deel van de vorige week ingestorte brug geborgen. Een deel van 200 ton van de stalen vakwerkbrug werd verwijderd. De bedoeling is om de belangrijke haven zo snel mogelijk weer bereikbaar te maken.

Foto: Aaron Schwartz / CNP / AdMedia

De toegang tot de haven is versperd door de brugdelen in het water. De verkeersbrug bezweek deels nadat een stuurloos containerschip een pijler ramde. De autoriteiten willen in eerste instantie een opening maken voor de inzet van meer bergingsschepen.

De overblijfselen van de grote verkeersbrug ten zuidoosten van Baltimore blokkeren de haven die een van de oudste en drukste van de Verenigde Staten is en is aangewezen op scheepvaart via de Atlantische Oceaan. De getroffen deelstaat Maryland en de federale overheid doen er alles aan om de haven zo snel mogelijk weer in bedrijf te krijgen. Volgens de gouverneur van Maryland, Wes Moore, wordt een stuk van de stalen brug vlak boven de plaats van de aanvaring in stukken gezaagd en met kranen verwijderd. Hij zei dat de werkzaamheden om een gat te maken in de stalen blokkade ‘geen uren maar zeker dagen gaan duren’.

Schip ‘Dali’ wordt niet verplaatst

Het schip dat op een pijler voer, ligt er nog steeds en zal nog niet worden verplaatst. Het is volgens Moore nog intact en een deel van de ingestorte brug rust nu op het vaartuig van bijna 300 meter lang. Volgens deskundigen van de kustwacht en de strijdkrachten kan het containerschip, de Dali, pas verwijderd worden, als de resten van de brug zijn weggetakeld.

Maryland heeft hulp toegezegd aan ondernemingen en mensen wier werk en inkomsten zijn stilgevallen. Naar schatting 15.000 werknemers van de havenbedrijven hebben niks meer te doen sinds dinsdag. President Joe Biden heeft beloofd dat de federale overheid de kosten van de verwijdering van de restanten van de brug en de bouw van een nieuwe gaat betalen. De brug uit 1977 over de rivier de Petapsco was onderdeel van een grote ringweg rond de metropool Baltimore.

Gevaarlijke lading

De lading aan boord van het schip dat in aanvaring kwam met de brug in Baltimore levert volgens de kustwacht geen gevaar op voor de omgeving. Het schip had gevaarlijke stoffen aan boord, maar die zijn veilig, zei viceadmiraal Peter Gautier tijdens een persconferentie in het Witte Huis.

Onder het gewicht van het puin van de brug ligt de boeg op de bodem, maar onder water lijkt niets te lekken. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten. Dertien containers raakten beschadigd, twee sloegen overboord. Volgens Gautier staan alle containers met gevaarlijke stoffen veilig.

Voor de regering heeft het nu prioriteit om de gestremde haven weer te openen en de gevolgen voor aanvoerketens te beperken. Daarnaast moet er een oplossing gevonden worden voor het wegverkeer en moet er uiteindelijk een nieuwe brug komen. ‘De herbouw zal niet snel gaan, noch makkelijk zijn of goedkoop, maar we zullen de klus klaren’, aldus de Amerikaanse transportministier Pete Buttigieg.

Eerste deel ingestorte brug Baltimore geborgen | NT

Eerste deel ingestorte brug Baltimore geborgen

Vrachtschip 'Dali' blijft voorlopig liggen

In de Amerikaanse havenstad Baltimore is een eerste deel van de vorige week ingestorte brug geborgen. Een deel van 200 ton van de stalen vakwerkbrug werd verwijderd. De bedoeling is om de belangrijke haven zo snel mogelijk weer bereikbaar te maken.

Foto: Aaron Schwartz / CNP / AdMedia

De toegang tot de haven is versperd door de brugdelen in het water. De verkeersbrug bezweek deels nadat een stuurloos containerschip een pijler ramde. De autoriteiten willen in eerste instantie een opening maken voor de inzet van meer bergingsschepen.

De overblijfselen van de grote verkeersbrug ten zuidoosten van Baltimore blokkeren de haven die een van de oudste en drukste van de Verenigde Staten is en is aangewezen op scheepvaart via de Atlantische Oceaan. De getroffen deelstaat Maryland en de federale overheid doen er alles aan om de haven zo snel mogelijk weer in bedrijf te krijgen. Volgens de gouverneur van Maryland, Wes Moore, wordt een stuk van de stalen brug vlak boven de plaats van de aanvaring in stukken gezaagd en met kranen verwijderd. Hij zei dat de werkzaamheden om een gat te maken in de stalen blokkade ‘geen uren maar zeker dagen gaan duren’.

Schip ‘Dali’ wordt niet verplaatst

Het schip dat op een pijler voer, ligt er nog steeds en zal nog niet worden verplaatst. Het is volgens Moore nog intact en een deel van de ingestorte brug rust nu op het vaartuig van bijna 300 meter lang. Volgens deskundigen van de kustwacht en de strijdkrachten kan het containerschip, de Dali, pas verwijderd worden, als de resten van de brug zijn weggetakeld.

Maryland heeft hulp toegezegd aan ondernemingen en mensen wier werk en inkomsten zijn stilgevallen. Naar schatting 15.000 werknemers van de havenbedrijven hebben niks meer te doen sinds dinsdag. President Joe Biden heeft beloofd dat de federale overheid de kosten van de verwijdering van de restanten van de brug en de bouw van een nieuwe gaat betalen. De brug uit 1977 over de rivier de Petapsco was onderdeel van een grote ringweg rond de metropool Baltimore.

Gevaarlijke lading

De lading aan boord van het schip dat in aanvaring kwam met de brug in Baltimore levert volgens de kustwacht geen gevaar op voor de omgeving. Het schip had gevaarlijke stoffen aan boord, maar die zijn veilig, zei viceadmiraal Peter Gautier tijdens een persconferentie in het Witte Huis.

Onder het gewicht van het puin van de brug ligt de boeg op de bodem, maar onder water lijkt niets te lekken. Wel is er nog meer dan 5,5 miljoen liter smeer- en stookolie aan boord, plus 4700 containers waarvan er 56 gevaarlijke stoffen bevatten. Dertien containers raakten beschadigd, twee sloegen overboord. Volgens Gautier staan alle containers met gevaarlijke stoffen veilig.

Voor de regering heeft het nu prioriteit om de gestremde haven weer te openen en de gevolgen voor aanvoerketens te beperken. Daarnaast moet er een oplossing gevonden worden voor het wegverkeer en moet er uiteindelijk een nieuwe brug komen. ‘De herbouw zal niet snel gaan, noch makkelijk zijn of goedkoop, maar we zullen de klus klaren’, aldus de Amerikaanse transportministier Pete Buttigieg.