Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft een combinatie van de aannemers Van Oord uit Rotterdam en Hakkers en De Klerk uit Werkendam opdracht gegeven voor de bouw van de kade. Het is de eerste stap in een omvangrijk project om het Yangtzekanaal te verbreden. Dat is nodig om de verwachte groei van de containeroverslag in het gebied te kunnen accomoderen.
Het ‘vaarpad’ in het kanaal wordt ter plekke verbreed tot 500 meter, zodat in- en uitvarende containerreuzen met een breedte tot 66,5 meter elkaar daar ongehinderd kunnen passeren. De aannemerscombinatie moet daartoe 800.000 kubieke meter zand en klei wegbaggeren en een nieuwe bodembescherming aanleggen.
Toegang Noordzee
Het Havenbedrijf heeft de ‘de intentie’ om ook het vaarpad in het resterende, 1400 meter lange, deel van het Yangtzekanaal voor 2030 te verbreden. Daarmee zouden de Euromax Terminal aan de noordkant van het kanaal en APM Terminals en Rotterdam World Gateway aan de achterliggende Prinses Amaliahaven een vrijwel ongehinderde toegang tot de Noordzee krijgen.
De laatste twee terminals worden de komende jaren sterk uitgebreid en krijgen er samen zo’n 2400 meter kade bij. De havenbeheerder gaat ervan uit dat de containeroverslag in het gebied de komende jaren sterk zal groeien. 66,5 meter brede containerschepen bestaan overigens alleen nog op de tekentafel. De huidige generatie 24.000 teu-schepen is 400 meter lang en ongeveer 62 meter breed.
Bij de selectie van de aannemers heeft het Havenbedrijf veel aandacht besteed aan duurzaamheid. De combinatie van Van Oord, Hakkers en De Klerk gaat zoveel mogelijk elektrisch materieel inzetten en maakt voor het baggerwerk gebruik van een sleephopperzuiger op lng om emissies tijdens de bouw zo veel mogelijk te beperken.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?