Haven Antwerpen-Brugge: ‘Sleepboot op waterstof wereldprimeur’

‘Hydrotug 1’

Port of Antwerp-Bruges heeft dinsdag de ‘Hydrotug 1’ ten doop gehouden, volgens het Belgische havenbedrijf de eerste sleepboot op waterstof ter wereld.

Foto: Port of Antwerp-Bruges

De ‘wereldprimeur’ is de vrucht van een samenwerking van het Antwerps/Brugse havenbedrijf met het Belgische bedrijf CMB.tech, een dochteronderneming van rederij CMB die zich heeft toegelegd op het ontwikkelen, bouwen en exploiteren van maritieme en industriële objecten die werken op waterstof en ammoniak.

De ‘Hydrotug 1’ is voorzien van twee duel fuel-motoren van BeHydro, en dat is dan weer een joint venture tussen CMB.tech en motorenbouwer ABC (Anglo Belgian Corporation). De motoren, die in de Belgische sleepboot hun vuurdoop beleven, leveren 2 megawatt per stuk en voldoen aan de EU Stage V-emissienormen, aldus Port of Antwerp-Bruges.

‘Dankzij deze motoren gebruikt het schip schone brandstoffen, wat voor de totale cyclus van de sleepboot resulteert in een algehele vermindering van 65% van het traditionele brandstofverbruik en van de bijbehorende emissies.’ De klimaatwinst die wordt behaald door in plaats van een traditionele sleepboot de ‘Hydrotug 1’ in te zetten, staat volgens het havenbedrijf op jaarbasis gelijk aan het elimineren van de jaaruitstoot van 350 auto’s.

De nieuwe sleepboot speelt volgens het havenbedrijf daarmee ‘een cruciale rol in de inspanningen van Port of Antwerp-Bruges om de eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn’. Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp-Bruges noemt waterstof ‘een van de sleutels tot een economie en samenleving met een minimale impact op het klimaat’ en stelt dat zijn haven zich wil engageren ‘als actieve pionier in de waterstofeconomie op Europese schaal’ en zodoende ‘een bron van inspiratie’ voor andere havens wil zijn.

Haven Antwerpen-Brugge: ‘Sleepboot op waterstof wereldprimeur’ | NT

Haven Antwerpen-Brugge: ‘Sleepboot op waterstof wereldprimeur’

‘Hydrotug 1’

Port of Antwerp-Bruges heeft dinsdag de ‘Hydrotug 1’ ten doop gehouden, volgens het Belgische havenbedrijf de eerste sleepboot op waterstof ter wereld.

Foto: Port of Antwerp-Bruges

De ‘wereldprimeur’ is de vrucht van een samenwerking van het Antwerps/Brugse havenbedrijf met het Belgische bedrijf CMB.tech, een dochteronderneming van rederij CMB die zich heeft toegelegd op het ontwikkelen, bouwen en exploiteren van maritieme en industriële objecten die werken op waterstof en ammoniak.

De ‘Hydrotug 1’ is voorzien van twee duel fuel-motoren van BeHydro, en dat is dan weer een joint venture tussen CMB.tech en motorenbouwer ABC (Anglo Belgian Corporation). De motoren, die in de Belgische sleepboot hun vuurdoop beleven, leveren 2 megawatt per stuk en voldoen aan de EU Stage V-emissienormen, aldus Port of Antwerp-Bruges.

‘Dankzij deze motoren gebruikt het schip schone brandstoffen, wat voor de totale cyclus van de sleepboot resulteert in een algehele vermindering van 65% van het traditionele brandstofverbruik en van de bijbehorende emissies.’ De klimaatwinst die wordt behaald door in plaats van een traditionele sleepboot de ‘Hydrotug 1’ in te zetten, staat volgens het havenbedrijf op jaarbasis gelijk aan het elimineren van de jaaruitstoot van 350 auto’s.

De nieuwe sleepboot speelt volgens het havenbedrijf daarmee ‘een cruciale rol in de inspanningen van Port of Antwerp-Bruges om de eigen vloot groener te maken en tegen 2050 klimaatneutraal te zijn’. Jacques Vandermeiren, ceo van Port of Antwerp-Bruges noemt waterstof ‘een van de sleutels tot een economie en samenleving met een minimale impact op het klimaat’ en stelt dat zijn haven zich wil engageren ‘als actieve pionier in de waterstofeconomie op Europese schaal’ en zodoende ‘een bron van inspiratie’ voor andere havens wil zijn.