De digitale expediteur, die vorige week bekendmaakte rond 20% van zijn personeel te zullen ontslaan met het oog op de sterk dalende marktvraag in de zee-en luchtvrachtmarkt, wijst in de recente ‘Freight Market Update’ op stijgende kosten voor de transporteurs in het landvervoer en de lage winstmarge in de sector als de belangrijkste factoren voor de forse prijsstijgingen.

Brandstofkosten

Bij deze prognose zijn overigens nog niet de mogelijk hogere brandstofkosten meegerekend, voegt Flexport eraan toe.

De expediteurs stelt in de prognose verder dat het dalend vrachtaanbod geen neerwaartse druk op de prijzen in het landvervoer zal hebben zoals momenteel in de containervaart. Niet alleen zitten vervoerders al met hun tarieven dicht tegen de kostprijs aan, maar zorgt ook het nijpende tekort aan chauffeurs voor aanhoudende stijgende personeelskosten.

Daarnaast kampen veel wegvervoerders met lange levertijden voor nieuwe trucks, wat de lasten in de sector ook opdrijft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement