De Chinese rederijgroep Cosco Shipping Holdings en luchtvaartmaatschappij Air China brengen het aantal bedrijven op de desinvesterings-lijst van LGIM (Legal & General Investment Management) op veertien.
Twee Chinese banken en een Chinese cementproducent stonden er al langer op, maar de lijst wordt vooral gedomineerd door Amerikaanse ondernemingen: AIG, MetLife (verzekeraars), ExxonMobil (olie en gas), PPL (energie), Sysco (voedselgroothandel), Invitation Homes (woningverhuur), Hormel (producent verpakte voedingsmiddelen) en Loblaw (Canadese supermarktketen). Verder staat het Zuid-Koreaanse energiebedrijf Kepco erop.
Logistiek
Legal & General heeft tevens de sector ‘logistiek’ toegevoegd aan een lijst van ‘klimaatkritische sectoren’, sectoren waaraan de investeerder hogere eisen gaat stellen en waarvan het meer urgente actie wil zien. Die lijst bestaat daarmee nu uit twintig verschillende bedrijfstakken. De investeerder zegt zijn eigen toewijding aan het klimaat te willen vergroten omdat de kans om een desastreuze opwarming van de aarde nog op tijd te verhinderen volgens het Britse bedrijf snel kleiner wordt.
Bedrijven uit Europa, op het gebied van de verduurzaming volgens het investeringsbedrijf het beste jongetje uit de klas, staan niet op de desinvesteringslijst van veertien. Wel heeft LGIM nog een langere lijst van 299 bedrijven die tijdens aandeelhoudersvergaderingen moeten rekenen op verzet ‘omdat ze niet voldoen aan minimum standaards om het klimaatrisico aan te pakken’.
Het klimaatbeleid van meer dan 4500 andere bedrijven kan volgens Legal & General wel door de beugel, want het heeft de duurzaamheidsaanpak tegen het licht gehouden van meer dan vijfduizend bedrijven waarin het geld investeert.
Wallenius Wilhelmsen
De Noorse ro/ro-rederij Wallenius Wihelmsen heeft bekendgemaakt dat ze ‘een mijlpaal in haar toewijding aan de duurzaamheid heeft bereikt’ door voor het eerst biobrandstof te gaan gebruiken, en het toeval wil dat het een contract betreft met een van de veertien zwarte schapen van de LGIM-lijst: ExxonMobil.
Het contract behelst dat ExxonMobil aan Wallenius Wihelmsen een mengsel gaat leveren van 30% biobrandstof en 70% reguliere stookolie. Wallenius Wilhelmsen stelt dat ‘dit momenteel de beste optie is die beschikbaar is om onze vloot te decarboniseren’. De rederij zegt de ambitie te hebben om al in 2027 een netto uitstootloze supply chain te bewerkstelligen. De eerste biobrandstof-levering staat al in juli gepland, en daarmee kan volgens Wallenius Wilhelmsen ‘de transformerende reis naar decarbonisatie beginnen’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?