DSV blijft optimistisch ondanks daling winst met bijna een kwart

ebit zakt naar 480 miljoen euro in eerste kwartaal

De grote Deense expediteur DSV zag het resultaat voor belastingen (ebit) over de eerste drie maanden van het lopende boekjaar met 23% sterk krimpen naar 480 miljoen euro. Troost voor de Denen was wel dat de teruggang bij de grote Zwitserse concurrent K+N, dat eerder deze week de kwartaalcijfers publiceerde, met 40% aanzienlijk hoger uitviel. Blijkbaar weten de Denen de huidige zwakkere marktvraag en lagere vrachttarieven in de logistiek beter te verteren.

Lichtpuntje was dat de winst van concurrent K+N nog lager uitviel. Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock

De kwartaalomzet van DSV liep daarbij met 6% licht terug naar 5,1 miljard euro. De grootste teruggang qua inkomsten moest de expediteur daarbij incasseren in de lucht- en zeevrachtexpeditie (-12%). In de contractlogistiek (+7,3%) en het wegvervoer (+3,3%) wisten de Denen een hogere omzet te scoren vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar. K+N moest blijkens de eerder deze week gepresenteerde kwartaalcijfers zowel in de logistiek als bij het landvervoer 10% aan inkomsten inleveren.

DSV toont zich ondanks het mindere resultaat tevreden over de start van het nieuwe boekjaar en wil dan ook niet sleutelen aan de bestaande winstprognose voor het gehele boekjaar. Die blijft op een verwacht resultaat voor belastingen en rentelasten van 2 tot 2,3 miljard euro.

Volgens de nieuwe topman Jens H. Lund van DSV is dat optimisme gestoeld op het feit dat de expediteur ook in het eerste kwartaal marktaandelen wist te winnen in alle bedrijfsonderdelen op de concurrentie.

DSV blijft optimistisch ondanks daling winst met bijna een kwart | NT

DSV blijft optimistisch ondanks daling winst met bijna een kwart

ebit zakt naar 480 miljoen euro in eerste kwartaal

De grote Deense expediteur DSV zag het resultaat voor belastingen (ebit) over de eerste drie maanden van het lopende boekjaar met 23% sterk krimpen naar 480 miljoen euro. Troost voor de Denen was wel dat de teruggang bij de grote Zwitserse concurrent K+N, dat eerder deze week de kwartaalcijfers publiceerde, met 40% aanzienlijk hoger uitviel. Blijkbaar weten de Denen de huidige zwakkere marktvraag en lagere vrachttarieven in de logistiek beter te verteren.

Lichtpuntje was dat de winst van concurrent K+N nog lager uitviel. Foto: Trygve Finkelsen / Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu