Tegenover een toename van het vrachtvervoer op de passagiersvliegtuigen van 7,4% naar 11.882 ton stond een afname in het segment vrachtvliegtuigen van 4,4% naar 25.000 ton, maakte de luchthaven bekend.
Dat verlies op het segment vrachtvliegtuigen (freighters) zou veel groter zijn geweest indien koerier DHL Express niet had gezorgd voor een forse stijging (32%) van het expresvervoer naar 16.773 ton in deze sector. Daarmee werd een groot deel van het verval in het freightersegment (-38,6%) gecompenseerd. Nadeel is wel dat de luchthaven bij de vrachtoverslag met bijna 50% steeds meer afhankelijk is van een speler.
Brussels Airport liet over de eerste zeven maanden van dit jaar nog wel een sterke groei zien van het vrachtvolume met 5% naar ruim 260.000 ton. Ook hier was DHL Express de groter motor van de stijging met een groei van 31% naar 107.000 ton. Het overige freightervolume leverde bijna een kwart in naar 70.000 ton. Bij de bellyvracht was er een plus van 11% over de eerste zeven maanden van dit jaar.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?