Dat schrijft de directie in de deze week gepubliceerde jaarcijfers over 2020. Het bedrijfsresultaat (ebit) vernegenvoudigde intussen naar 991 miljoen dollar op een omzet van 3,1 miljard dollar, bijna een miljard meer dan in 2019. Dat resulteerde in een winstmarge (ebit) van ruim 31% op de totale omzet.

Met een vloot van rond dertig vrachtjumbo’s (16 B747-400’s en 14 747-8’s) had de vrachtmaatschappij uit het groothertogdom geen last van de ingestorte passagiersmarkt door de coronacrises en profiteerde het maximaal van het grote tekort aan vrachtcapaciteit door het wegvallen van veel belly-ruimte. Ook het chartertransport van veel PPE-producten (beschermende medische kleding en mondmaskers) tijdens de eerste coronapandemie begin 2020 leverde extra inkomsten op.

10% meer volume

In totaal vervoerde Cargolux vorig jaar 1,1 miljoen ton, een toename van bijna 10% tegenover 2019. De gemiddelde beladingsgraad in tonnage liep daarbij op met 3 procentpunt naar 68,7%, wat voor de vrachtvliegtuigen gelet op de volume/gewichtsverhoudingen erg hoog te noemen is.

Het vervoerde volume zorgde er intussen voor dat het Luxemburgse vliegbedrijf momenteel de vierde plek inneemt op de IATA top 25 van luchtvrachtvervoerders. Voor het lopende boekjaar verwacht Cargolux dat het mondiale luchtvrachtvervoer nog steeds sterk afhankelijk zal zijn van de ruimte op vrachtvliegtuigen omdat een groot deel van de passagiersvloot nog steeds aan de grond wordt gehouden. Dat zal waarschijnlijk weer zorgen voor een financieel record voor de Luxemburgers.