Voorlopig gaat het daarbij in eerste instantie om mogelijke acties bij de  afhandelingsbedrijven van passagiersvliegtuigen, maar FNV stelt dat het een voorbode kan zijn voor mogelijke stappen in de vrachtafhandeling.

Chaos

Deze zomer ging het op Schiphol aan alle kanten mis bij het afhandelen van passagiersvliegtuigen, aldus campagneleider Joost van Doesburg van FNV. Onervaren en onopgeleide medewerkers kregen door het personeelstekort de verantwoordelijkheid voor het beladen van vliegtuigen of het boarden van honderden passagiers. Er ontstonden lange wachtrijen, koffers gingen niet mee en zelfs piloten en kantoorpersoneel moesten bijspringen. ‘Deze chaos is slecht voor de passagiers, voor de vliegveiligheid en natuurlijk voor al die medewerkers, die keihard moesten werken voor een minimumloon of stagevergoeding’, aldus Van Doesburg.

In de brief stelt FNV drie eisen. Van de afhandelaars wil de vakbond een sector-cao, met daarin onder meer een minimum inkomen van 14 euro per uur en vaste contracten. De Schiphol Group moet verder sociale vestigingseisen opleggen, die afhandelingsbedrijven onder meer verplichten om te zorgen voor veilig werk. En van het ministerie eist FNV een beperking op het aantal afhandelingsbedrijven. Van Doesburg: ‘Dat zijn er nu maar liefst acht, die elkaar de tent uitvechten. Bij andere Europese luchthavens zijn dat er twee, soms drie.’

Werkonderbrekingen

Als de aangeschreven organisaties de komende maanden niet tot afspraken komen over de eisen, stelt FNV acties, waaronder werkonderbrekingen, in het vooruitzicht. ‘Voor ons is de maat vol. De tijd van pappen en nat houden is nu echt voorbij’, aldus Van Doesburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding