‘Limburg moet nadrukkelijk afstand nemen van sluiting MAA’

Directie onderhoudsbedrijf Samco

Onderhoudsbedrijf Samco op Maastricht Aachen Airport (MAA) wil dat de provincie Limburg ‘op zeer korte termijn’ en ‘uitdrukkelijk’ afstand neemt van het sluitingsscenario van de luchthaven.

Dat schrijft directeur Constant van Schaik van Samco in een reactie op de concept Maatschappelijk Kosten-Baten Analyse dat het provinciebestuur van Limburg eind vorig jaar heeft rondgestuurd over de toekomst van MAA.

In de brief wijst de directeur op eerdere garanties uit 2014 van het provinciaal bestuur voor het openhouden en de continuïteit van het vliegveld en verzoekt hij de provincie ‘nadrukkelijk en dringend’ die toezeggingen ook na te komen.

Grootste werkgever

Samco is met zo’n 200 medewerkers, de grootste werkgever op de luchthaven en zegt nu al de negatieve gevolgen te ondervinden van de discussie rond de toekomst van MAA en de mogelijke sluiting van de luchthaven.

‘Dat resulteert niet alleen in twijfels over de veiligheid van gedane en aanstaande investeringen, maar ook in de angst dat de continuïteit van Samco in gevaar is. Die angst blijft helaas niet beperkt tot de bestuurskamer. Vanzelfsprekend leidt een en ander tot veel onrust bij klanten en werknemers.’

‘Daarnaast lijdt Samco reputatieschade en kampt zij – nu al – met omzetverlies als gevolg van de vele berichten in (inter)nationale gremia en daaraan gekoppelde vragen van potentiële klanten. Ook brengen discussies en onderzoek met betrekking tot de sluiting van MAA de strategische relaties met de grote vliegtuigbouwers Bombardier, Embraer en Airbus in gevaar. De dreiging van sluiting van MAA hangt als een zwaard van Damocles boven de markt’, aldus de directeur.

Onherroepelijk einde

De directie wijst erop dat een eventuele sluiting van MAA het ‘onherroepelijk einde’ betekent voor het bedrijf, omdat verhuizing naar een andere luchthaven geen realistische optie is. ‘Het lot van Samco is verbonden aan dat van MAA’, meldt Van Schaik.

Limburg, eigenaar van de luchthaven, moet met het oog op een ingrijpende baanrenovatie dit voorjaar een besluit nemen over de toekomst van MAA. Daarbij wordt behalve sluiting onder meer ook gekeken naar een variant, waarbij de luchthaven verder gaat als vrachtvliegveld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Limburg moet nadrukkelijk afstand nemen van sluiting MAA’ | NT

‘Limburg moet nadrukkelijk afstand nemen van sluiting MAA’

Directie onderhoudsbedrijf Samco

Onderhoudsbedrijf Samco op Maastricht Aachen Airport (MAA) wil dat de provincie Limburg ‘op zeer korte termijn’ en ‘uitdrukkelijk’ afstand neemt van het sluitingsscenario van de luchthaven.

Dat schrijft directeur Constant van Schaik van Samco in een reactie op de concept Maatschappelijk Kosten-Baten Analyse dat het provinciebestuur van Limburg eind vorig jaar heeft rondgestuurd over de toekomst van MAA.

In de brief wijst de directeur op eerdere garanties uit 2014 van het provinciaal bestuur voor het openhouden en de continuïteit van het vliegveld en verzoekt hij de provincie ‘nadrukkelijk en dringend’ die toezeggingen ook na te komen.

Grootste werkgever

Samco is met zo’n 200 medewerkers, de grootste werkgever op de luchthaven en zegt nu al de negatieve gevolgen te ondervinden van de discussie rond de toekomst van MAA en de mogelijke sluiting van de luchthaven.

‘Dat resulteert niet alleen in twijfels over de veiligheid van gedane en aanstaande investeringen, maar ook in de angst dat de continuïteit van Samco in gevaar is. Die angst blijft helaas niet beperkt tot de bestuurskamer. Vanzelfsprekend leidt een en ander tot veel onrust bij klanten en werknemers.’

‘Daarnaast lijdt Samco reputatieschade en kampt zij – nu al – met omzetverlies als gevolg van de vele berichten in (inter)nationale gremia en daaraan gekoppelde vragen van potentiële klanten. Ook brengen discussies en onderzoek met betrekking tot de sluiting van MAA de strategische relaties met de grote vliegtuigbouwers Bombardier, Embraer en Airbus in gevaar. De dreiging van sluiting van MAA hangt als een zwaard van Damocles boven de markt’, aldus de directeur.

Onherroepelijk einde

De directie wijst erop dat een eventuele sluiting van MAA het ‘onherroepelijk einde’ betekent voor het bedrijf, omdat verhuizing naar een andere luchthaven geen realistische optie is. ‘Het lot van Samco is verbonden aan dat van MAA’, meldt Van Schaik.

Limburg, eigenaar van de luchthaven, moet met het oog op een ingrijpende baanrenovatie dit voorjaar een besluit nemen over de toekomst van MAA. Daarbij wordt behalve sluiting onder meer ook gekeken naar een variant, waarbij de luchthaven verder gaat als vrachtvliegveld.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement