FedEx heeft in oktober 2019 al een verzoek ingediend om een aantal bestelde A321-freighters te voorzien van lasertechnologie als bescherming tegen aanvallen van hittezoekende luchtdoelraketten.
Daarbij zou de infrarode energiestraal van de laser ervoor moeten zorgen dat de raketten niet de hitte van de straalmotoren kunnen detecteren. Deze defensiesystemen worden nu nog hoofdzakelijk gebruikt voor militaire vliegtuigen, maar steeds meer commerciële luchtvaartmaatschappijen zijn geïnteresseerd in de technologie, stelt de FAA. De dienst heeft op zich begrip voor die wens: ze maakt gewag van ‘verschillende incidenten’ waarbij de laatste jaren met ‘man-portable raketten’ op civiele vliegtuigen is geschoten.
Risico’s
De FAA wijst erop dat er nog grote risico’s zijn verbonden aan een lasersysteem tegen raketaanvallen in de civiele luchtvaart. ‘Zo is het infrarode licht van de laser een gevaar voor de bemanning, het grondpersoneel en andere civiele vliegtuigen.’ Het kan onder meer schade aan de ogen en huid veroorzaken en vormt een risicofactor voor de piloten om een vliegtuig te kunnen controleren. Het kan zodoende de veiligheid in de internationale burgerluchtvaart negatief beïnvloeden, concludeert de FAA.
De risico’s worden nog vergroot doordat het infrarode licht niet zichtbaar is voor het menselijk oog.
Een ander groot struikelblok is volgens de FAA, dat er in de internationale regels voor de luchtwaardigheid van civiele vliegtuigen geen ‘adequate en toepasbare veiligheidsstandaard’ is opgenomen voor een defensiesysteem tegen raketaanvallen. Zo’n standaard zal er dus ook nog eerst moeten komen voordat de laserstralen überhaupt toegepast kunnen worden.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?