AF KLM Cargo ziet tonnage en beladingsgraad flink afnemen

Omzet nog wel in de lift

De vrachtdivisie van Air France KLM wist over het eerste kwartaal de omzet nog wel enigszins op te voeren (+8,5%), maar het stevig verlies aan tonnage van 12% laat zien dat de Frans-Nederlandse vrachtvervoerder niet heeft weten te profiteren van de de extra belly-capaciteit (+10,7%) die het sinds begin van dit jaar in de markt heeft gezet.

De omzetverbetering (Air France KLM publiceert al enige jaren geen winst-en verliescijfers meer van de vrachtactiviteiten) naar 910 miljoen euro is dan ook omgeven van een zwart randje en komt daarnaast bijna geheel voor rekening van de sterke tariefstijgingen in de luchtvrachtmarkt. Andere factoren zouden ‘de focus op het vervoer van farmaceutica en expres’ zijn, schrijft de groep in een toelichting op de cijfers over het eerste kwartaal.

Beladingsgraad in de min

De afname van het volume naar 236.000 ton wordt door waarnemers ‘significant’ genoemd, terwijl de groep in afgelegde tonkilometers vracht bijna 15% inleverde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De beladingsgraad kreeg de zwaarste tik te verwerken en nam met bijna 18 procentpunt af naar 59,4%. Dat zijn pre-corona percentages, aldus AF KLM. Het rendement per tonkilometer vracht kwam daardoor ook onder druk te staan en kwam uit op 26,8 eurocent, een afname van 3,8% indien valutaschommelingen worden meegerekend. Zonder dat voorbehoud lag de daling boven de 6%.

20% omzetbijdrage

In totaal was de vrachtdivisie in de eerste maanden van dit jaar nog goed voor ruim 20% van de totale omzet van 4,4 miljard euro van Air France KLM. Dat is historische gezien nog steeds extreem hoog, aangezien dat percentage normaliter tussen de 10% en 15% schommelt. Die omzetbijdrage van de vrachtdivisie zal waarschijnlijk verder afnemen richting de oude percentages nu Air France-KLM in de loop van dit lopende boekjaar meer passagiersvliegtuigen toevoegt. Nog steeds mist de AF KLM Cargo 14% aan belly-capaciteit vergeleken met 2019, maar gelet op de eerste drie maanden van dit jaar, lijkt de vrachtdivisie die extra ruimte niet gevuld te krijgen met voldoende lading.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

AF KLM Cargo ziet tonnage en beladingsgraad flink afnemen | NT

AF KLM Cargo ziet tonnage en beladingsgraad flink afnemen

Omzet nog wel in de lift

De vrachtdivisie van Air France KLM wist over het eerste kwartaal de omzet nog wel enigszins op te voeren (+8,5%), maar het stevig verlies aan tonnage van 12% laat zien dat de Frans-Nederlandse vrachtvervoerder niet heeft weten te profiteren van de de extra belly-capaciteit (+10,7%) die het sinds begin van dit jaar in de markt heeft gezet.

De omzetverbetering (Air France KLM publiceert al enige jaren geen winst-en verliescijfers meer van de vrachtactiviteiten) naar 910 miljoen euro is dan ook omgeven van een zwart randje en komt daarnaast bijna geheel voor rekening van de sterke tariefstijgingen in de luchtvrachtmarkt. Andere factoren zouden ‘de focus op het vervoer van farmaceutica en expres’ zijn, schrijft de groep in een toelichting op de cijfers over het eerste kwartaal.

Beladingsgraad in de min

De afname van het volume naar 236.000 ton wordt door waarnemers ‘significant’ genoemd, terwijl de groep in afgelegde tonkilometers vracht bijna 15% inleverde vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De beladingsgraad kreeg de zwaarste tik te verwerken en nam met bijna 18 procentpunt af naar 59,4%. Dat zijn pre-corona percentages, aldus AF KLM. Het rendement per tonkilometer vracht kwam daardoor ook onder druk te staan en kwam uit op 26,8 eurocent, een afname van 3,8% indien valutaschommelingen worden meegerekend. Zonder dat voorbehoud lag de daling boven de 6%.

20% omzetbijdrage

In totaal was de vrachtdivisie in de eerste maanden van dit jaar nog goed voor ruim 20% van de totale omzet van 4,4 miljard euro van Air France KLM. Dat is historische gezien nog steeds extreem hoog, aangezien dat percentage normaliter tussen de 10% en 15% schommelt. Die omzetbijdrage van de vrachtdivisie zal waarschijnlijk verder afnemen richting de oude percentages nu Air France-KLM in de loop van dit lopende boekjaar meer passagiersvliegtuigen toevoegt. Nog steeds mist de AF KLM Cargo 14% aan belly-capaciteit vergeleken met 2019, maar gelet op de eerste drie maanden van dit jaar, lijkt de vrachtdivisie die extra ruimte niet gevuld te krijgen met voldoende lading.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement