De grote concurrent Airbus, dat met de A350F een stevige rivaal in de markt heeft gezet voor de B777-8F,  heeft het nakijken.

Cargolux bezit een vrachtvloot van dertig B747-vrachtjumbo’s. Daaronder bevinden zich 14 relatief moderne B747-8Fs, die zeker tot 2040 kunnen doorvliegen. Voor de oudere 400-serie valt het doek vanaf 2026.

Beperkte capaciteit

Het besluit van Cargolux werd bekendgemaakt op de Farnborough Air Show als de ‘preferred solution’. Voorlopig heeft de vrachtmaatschappij uit het Groothertogdom nog niet aangegeven om welke aantallen het gaat. Het zal echter snel moeten bestellen, omdat de vraag naar vrachtvliegtuigen het laatste jaar sterk is gestegen en er maar een beperkte productiecapaciteit beschikbaar is bij de Amerikaanse vliegtuigbouwer, die dit jaar de productie van de B747-8F’s geheel stopzet en zich grotendeels gaat concentreren op de productie van de nieuwste vrachtvariant van de B777.

De eerste B777-8F’s zullen eerst rond 2026/2027 van de loopband rollen. De nieuwe freighter gaat een bereik van 8.167 kilometer krijgen en een payload van 118 ton. Daarmee komt het qua belading in de buurt van de B747-400F. Het groot gemis vergeleken met de oude vrachtjumbo’s is dat de B777 niet zal beschikken over een neusdeur voor het laden en lossen van extra grote vrachtzendingen. Daarom speelt Cargolux met het idee om enkele B747-vrachtjumbo’s te moderniseren, zodat de vrachtmaatschappij voor dat speciaal vervoer in de markt blijft.

Qatar Airways

Boeing heeft al vijftig bestellingen voor de B777-8F binnen. Daarbij is Qatar Airways met 34 stuks de grootste en eerste klant. De carrier uit het Golfregio heeft ook nog eens een optie op een verdere 16 B777-8F’s genomen. De waarde van de totale deal ligt op zo’n 20 miljard dollar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement