Die boodschap gaf scheidend topman Detlef Trefzger van K+N aan de markt mee. Volgens de Duitse bestuurder leveren de freighters momenteel nog steeds 65% van de vrachtcapaciteit in de markt en is de belly-ruimte op passagiersvluchten goed voor 35%.

Vakantievluchten

Die percentages zullen niet snel veranderen, aldus de Duitser. ‘Ik voorzie geen grote veranderingen in de komende maanden of kwartalen.’  Tretzger wijst er daarbij op dat het passagiersvervoer momenteel met veel vakantievluchten piekt, maar het aandeel van de belly-ruimte nog steeds rond de 35% ligt.

Voor het komend winterseizoen verwacht hij minder passagiersvluchten en dus ook minder belly-capaciteit. Daarbij komt nog dat in een aantal grote vrachtmarkten, waaronder China, het passagiersvervoer door de coronapandemie nog steeds aan banden is gelegd, aldus de ceo.

‘Dat beperkt de vrachtcapaciteit op een van de belangrijkste markten voor ons aanzienlijk.’ Wat dit precies in het komend winterseizoen doet met de vrachtprijzen kan hij niet zeggen. Trefzger verwacht wel een piek, maar ‘hoe omvangrijk die zal zijn, valt nog te bezien’.

Hamsteren

Hij toonde zich bij zijn afscheid als ceo ook niet al te bezorgd over welke de gevolgen de volle distributiecentra en magazijnen in de VS bij veel importeurs zal hebben op de vraag naar luchtvrachtcapaciteit in het komende najaar. Eind vorig jaar was het lage bevoorradingspeil in de VS en de EU een belangrijke factor voor de sterk gestegen vraag naar extra luchtvrachtruimte.

Volgens Trefzger hebben alleen de grote bedrijven in de VS uit vrees voor nieuwe verstoringen in de logistiek grote voorraden aangelegd, maar heeft het midden-en kleinbedrijf in de VS niet gehamsterd en zal die sector een belangrijker ‘driver’ zijn voor volle vrachtvliegtuigen in het komend winterseizoen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement