De alliantie van MSC en Lufthansa, die door velen werd gezien als de meest voor de hand liggende kandidaat, staat daarmee buitenspel. De andere partners in het geselecteerde consortium zijn het Amerikaanse investeringsfonds Certares en Delta Airlines.

Volgens het Italiaanse ministerie van Financiën heeft de groep met Air France-KLM een beter bod gedaan dan het Duits/Zwitsers-Italiaanse duo. Een motivatie daarvoor is niet gegeven. In de Italiaanse en Duitse pers wordt veelvuldig gespeculeerd over bezwaren uit de hoek van de radicaal-rechtse partij Fratelli d’Italia, die kritisch tegenover Duitse invloed staat. De kans is groot dat deze partij de komende verkiezingen van 25 september gaat winnen.

Meerderheidsbelang

De Centares-groep zou zo’n 600 miljoen hebben geboden voor een meerderheidsbelang van 55%, waardoor de invloed van de Italiaanse staat binnen ITA Airways zo groot mogelijk zou blijven. MSC en Lufthansa hadden een bedrag van 850 miljoen euro op tafel gelegd voor een belang van 80%.

De vloot van ITA telt ruim vijftig vliegtuigen. Het grootste deel daarvan is afkomstig van Alitalia, dat in oktober vorig jaar failliet ging. De vloot wordt de komende jaren sterk uitgebreid via leasing en aanschaf van bestaande en nieuwe toestellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement