Zoals Lufthansa bezit ook Korean Air een grote vrachtvloot van 23 freighters en die vrachtvliegtuigen lijken minder last te hebben gehad van de dalende vraag naar luchtvrachtcapaciteit dit najaar dan de luchtvaartmaatschappijen zoals AF KLM, die sterk afhankelijk zijn van de belly-capaciteit voor hun vrachtverkoop. Zo zag Frans-Nederlandse vrachtcombinatie de omzet met 5,2% dalen naar 830 miljoen euro in het derde kwartaal.

Restricties Rusland

Korean Air zegt in een toelichting te hebben geprofiteerd van de logistieke restricties op de Europese routes door het sluiten van het Russische luchtruim door Moskou voor Europese carriers. Ook voert het nog steeds ‘cargo-only’-passagiersvluchten uit. Verder hebben de Koreanen nieuwe vrachtvluchten geopend op de VS (Chicago en Columbus).

Korean Air is de vijfde vrachtmaatschappij van de wereld en beschikt over een vloot van vier B747-400F’s, zeven B747-8F en twaalf B777-200F’s. In het laatste kwartaal van 2021 leverden de vrachtdiensten van de Koreaanse maatschappij door de corona-restricties rond de 2 miljard euro op, ongeveer 92% van de totale inkomsten van Korean Air.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement