Dat meldt de Nederlandse luchtvrachtanalist WorldACD in zijn laatste marktrapport.

Het vervoerde ‘chargeable weight’ nam in de laatste twee weken van november wel substantieel af (-18%) bij een licht gestegen capaciteit (+1%) vergeleken met dezelfde periode in 2021. Vooral vanuit Azië (-29%) is het aanbod vergeleken met dezelfde periode enorm geslonken. Noord-Amerika volgde met een volumeafname van 20%, terwijl Europa 9% aan lading heeft verloren.

Meer capaciteit

Dit mindere aanbod ging intussen gepaard met een toegenomen beschikbare vrachtcapaciteit door de rentree van veel passagiersvliegtuigen in de markt. Voor Europa lag die capaciteitsstijging op 10%, waardoor de beladingsgraad een verdere knauw kreeg.

Alleen de grote China-markt bleef in de week 47 (21 tot 27 november) verschoond van meer belly-capaciteit en zag de beschikbare vrachtruimte zelfs afnemen (-11%) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat leverde op die markt nog stabiele beladingsgraden op. Die krimp in de Chinese uitgaande luchtvrachtstromen wordt toegeschreven aan het stringente Covid-beleid van de Chinese overheid, maar ook door de mindere internationale vraag naar vrachtruimte.

Zwarte Kerst

Luchtvaartorganisatie IATA wees in zijn minder actuele vrachtdata over de maand oktober (-13,5% minder vrachtvolume) al op een mogelijke zwarte Kerst voor de luchtvrachtvervoerders met verder dalende volumes de komende weken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement