Dat het niet goed gaat in de luchtvracht, is een ding dat zeker is. Niemand sluit momenteel nog termijncontracten af met de airlines. Geen enkele expediteur wil zich nu vastleggen. Het risico is gewoon te groot. Daarom blijven de prijzen momenteel nog steeds ietsjes dalen en is er nog geen sprake van forse prijsverlagingen. Je ziet in de markt nog steeds dat airlines de prijzen kunstmatig hoog blijven houden door de capaciteit krap te houden. Zij zijn natuurlijk de recordprijzen van 15 euro per kilo tijdens de coronacrisis nog niet vergeten. Het is dan de vraag welke airline het eerst onder druk van het lagere aanbod zegt ‘nu ben ik het zat, ik ga flink stunten’, om de vliegtuigen vol te krijgen. Als dat gebeurt, zal de rest volgen, maar voor lopig houden trendsetter als Lufthansa Cargo zich opvallend stil.
De luchtvrachtmarkt volgt nog niet het voorbeeld van de containervaart, waar al bijna de prijzen van voor de coronacrisis zijn terug gekeerd. Vanaf Europa naar Noord-Amerika zijn de tarieven in de loop van 2022 wel met een euro per kilo afgenomen en liggen de vrachtprijzen per kilo nu begin januari tussen 2,50 tot 3,50 euro per kilo, afhankelijk van de bestemming. Dat is nog best hoog vergeleken met de tijd voor de coronacrisis, toen er 1,30 tot 1,40 cent per kilo werd gevraagd, terwijl tussen Europa en China 30 tot 40 cent het gangbare tarief was. Zo laag zal het zeker niet worden. Dat prijspeil was ook te gek voor woorden.
Dat we op de luchtvrachtroutes tussen de EU en NoordAmerika niet zulke grote prijsdalingen zien als in de containervaart, heeft er alles mee te maken dat grote luchtvrachtbestemmingen als Chicago moeilijk zijn aan te vliegen en dat er vaak door expediteurs moet worden uitgeweken naar alternatieven als Boston en Philadelphia om lading naar Chicago te krijgen. Er was zelfs vlak voor kerst een opgaande lijn te bespeuren in de prijzen op die vrachtroute.
Ook in de markt tussen Europa en China zijn gigantische prijs dalingen uitgebleven, maar als de pcboeren hier niet snel be ginnen met een voorjaarsuitverkoop, blijven de magazijnen vol, en dat zal gevolgen hebben voor het prijspeil in de lucht vracht. Ook kunnen verdere prijsdalingen van de container tarieven verladers verleiden om over te stappen van lucht vracht naar zeevracht.
De Nieuwe Zijderoute ondervindt daar ook de gevolgen van. Die krijgt er met de goedkope sea/airdiensten van China naar Europa een nieuwe concurrent bij. Je kunt straks redelijk voordelig containers vanuit China naar Dubai over zee trans porteren en dan de lading op het vliegtuig zetten richting Europa. Wij hebben het daar al heel druk mee.
Lees ook: Rob van den Eijnden (HMM): ‘We zitten nu alweer onder een gezond containertarief’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?