In het kort
- Onder druk van lager aanbod gaan Chinese carriers stunten
- TAC-prijsindex zakt naar 2,55 dollar per kilo vanaf Shanghai
- Extra belly-capaciteit en lage containetarieven drukken prijspeil
Marktpartijen laten weten dat het erg stil is na het Chinese Nieuwjaar in de luchtvrachtmarkt en de eerder verwachte toename van de Chinese luchtvrachtexport is uitgebleven. Intussen blijft de beschikbare vrachtcapaciteit door de komst van meer intercontinentale passagiersvluchten toenemen. Dat is vooral een gevolg van het opheffen van de corona-restricties in China toenemen. Dat levert extra bellycapaciteit in de markt en druk op de tarieven. Daarbij komt dat ook nog eens dat de lage tarieven in de containervaart aanbod wegtrekken van de luchtvaartmaatschappijen.
Waarschuwing
De spoeling is dan ook erg dun aan het worden, aldus luchtvrachtmanagers. Eerder waarschuwde vice president Air Freight (EMEA) Roberto Koopman van Toll Forwarding al voor een naderende tarievenoorlog ‘als een airline onder druk van het lager aanbod gaat zeggen: nu ben ik het zat, ik ga stunten.’ Als dat gebeurt, ‘zal de rest volgen’, aldus Koopman. Die verwachting lijkt nu uit te komen.
De gevaarlijke cocktail van overcapaciteit en minder aanbod is ook terug te vinden in de laatste TAC-prijsindex, die een weinig rooskleurig beeld laat zien van de vrachttarieven vanuit China, de belangrijkste luchtvrachtmarkt van de wereld. Zo bevindt het dagtarief voor luchtvrachtzendingen uit Shanghai naar de VS zich in een duikvlucht met een prijspeil van 2,58 dollar per kilo. Dat was een jaar geleden nog ruim het dubbele.
Bronnen in de expeditiemarkt van Hongkong melden tegen de Britse website The Loadstar ook dat Chinese luchtmaatschappijen zich opmaken voor een ‘rate war’. Deze carriers bieden al vrachtprijzen aan van 2,55 dollar per kilo op Los Angeles en Chicago vanuit de voormalige Britse kroonkolonie.
De vrachtprijzen naar Europa liggen nog een fractie lager dan die voor de VS. Ook daar is er blijkens analist Ligentia sprake van een relatief zwak aanbod en verwacht de consultant een forse afname van de export naar Europa. Gesproken wordt van een afname van zo’n 10% qua exportwaarde.
Nog boven prijspeil pre-corona
Ook het Amerikaanse Flexport waarschuwt klanten in hun reguliere marktanalyse dat de ‘vraag laag blijft’ naar capaciteit uit China. Ook het exportaanbod uit Zuidoost Azië is in mineur. Daarbij spreekt de Flexport echter nog niet dat deze ‘verslechterde’ marktomgeving een tarievenoorlog zal ontketenen. Zelfs een vrachttarief van 2,60 per kilo is nog steeds 35% boven de prijsniveau van voor de coronapandemie, laat de expediteur weten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?