Vorig jaar verloor Schiphol bijna een kwart van de vrachtvluchten en was het totale aantal (18.340 vliegbewegingen) al onder het niveau gezakt dat de vrachtsector nodig acht voor een mogelijke toekomstige vrachtpool.
Die pool moet er voor zorgen dat Schiphol zijn marktpositie in de internationale luchtvrachtmarkt tenminste kan behouden. Daarbij wordt door de vrachtsector ingezet op een gegarandeerd minimum van 15.000 tot 20.000 vliegbewegingen, wat momenteel neerkomt op een percentage van 3 tot 4% van het maximaal toegestane aantal vluchten op Schiphol van 500.000.
Krimpplannen
Het kabinet wil dat maximum van 500.000 aan het einde van volgend jaar reduceren naar 440.000 vluchten en al voor het komend winterseizoen (vanaf november) al 40.000 vluchten schrappen. Het marktaandeel van de vrachtsector zou bij dat voorgenomen krimpscenario naar 440.000 vluchten uitkomen op 4,5% uitgaande van een pool met 20.000 vliegbewegingen.
Overigens zijn er ook analisten die een pot van 25.000 vrachtvluchten nodig achten om Schiphol de komende jaren weer een vooraanstaande rol te laten spelen in de Europese luchtvrachtmarkt. Dat zou bij een krimp naar 440.000 vliegbewegingen neerkomen op een marktaandeel van ruim 6%.
Doemscenario
Het aantal vrachtvluchten staat al sinds de piek in 2021 onder druk op Schiphol. In de maand januari van dat jaar wist de luchthaven nog een recordaantal van 2232 vrachtvluchten af te wikkelen. Dat daalde een jaar later (januari 2020) naar 1830 cargovluchten, een verlies van 18%.
Dit jaar staat de teller in januari op 1325 (-28%). Indien die afname zich dit gehele kalenderjaar doorzet, wat gezien de discussie rond de krimpplannen van het kabinet en de zwakke marktvraag niet ondenkbaar is, zal Schiphol het aan het einde van dit jaar moeten stellen met een totaal van rond de 13.000 vluchten. Daarmee zou de vrachtsector ruimschoots onder het oude minimum van 3% van alle vliegbewegingen komen op de mainport, een doemscenario waar vrachtkoepel ACN al enige tijd voor waarschuwt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?