FNV dreigt met staking bij Swissport Cargo op Schiphol

Looneis: 14,3% meer

FNV dreigt met stakingen bij afhandelaar Swissport Cargo op Schiphol. De directie van het bedrijf krijgt van de bond nog tot woensdag halverwege de dag de tijd om in te gaan op eisen voor een nieuwe cao, anders leggen medewerkers het werk neer.

Foto: Michael Derrer Fuchs / Shutterstock.com

FNV-bestuurder Stijn Jansen legt uit dat vliegtuigen dan niet met vrachtzendingen  beladen zullen worden. De vakbond ergert zich eraan dat Swissport Cargo met de ondernemingsraad afzonderlijk een loonsverhoging van minimaal 4,25% heeft afgesproken, zonder dat FNV hier enige inspraak in had.

Looneis: 14,3%

Jansen vindt de loonsverhoging voor de circa 200 tot 250 medewerkers onvoldoende. ‘Een medewerker van Swissport Cargo verdient al fors minder dan zijn collega bij een ander afhandelingsbedrijf’, stelt hij. De vakbond wil dat de onderneming de lonen zodanig verhoogt dat de flinke prijsstijgingen van de laatste tijd worden gecompenseerd. Dat zou volgens Jansen neerkomen op een plus van 14,3%. Daarbij eist hij in het ultimatum dat Swissport Cargo met de vakbond over een cao onderhandelt en niet een arbeidsvoorwaardenregeling overeenkomt met de ondernemingsraad.

Compromis

Swissport Cargo laat in een reactie weten dat ‘de gesprekken met onze sociale partners doorgaan en dat er al een volgende ontmoeting staat gepland. De vrachtafhandelaar op Schiphol zegt te geloven ‘dat er een overeenkomst kan worden gevonden die acceptabel is voor beide kanten’ en wil verder geen commentaar geven.

Sector-cao

Op de achtergrond van het conflict speelt ook nog het initiatief mee van FNV om ook in de vrachtafhandeling te komen tot een sector cao. Die werd eerder al afgesloten bij de bagageafhandeling. De sector cao moet er onder meer voor zorgen dat er door de verschillende spelers in de vrachtafhandeling op Schiphol niet langer wordt geconcurreerd op het gebied van lonen en arbeidsvoorwaarden. Die zijn volgens de bond de laatste jaren sterk uitgehold.

FNV dreigt met staking bij Swissport Cargo op Schiphol | NT

FNV dreigt met staking bij Swissport Cargo op Schiphol

Looneis: 14,3% meer

FNV dreigt met stakingen bij afhandelaar Swissport Cargo op Schiphol. De directie van het bedrijf krijgt van de bond nog tot woensdag halverwege de dag de tijd om in te gaan op eisen voor een nieuwe cao, anders leggen medewerkers het werk neer.

Foto: Michael Derrer Fuchs / Shutterstock.com

FNV-bestuurder Stijn Jansen legt uit dat vliegtuigen dan niet met vrachtzendingen  beladen zullen worden. De vakbond ergert zich eraan dat Swissport Cargo met de ondernemingsraad afzonderlijk een loonsverhoging van minimaal 4,25% heeft afgesproken, zonder dat FNV hier enige inspraak in had.

Looneis: 14,3%

Jansen vindt de loonsverhoging voor de circa 200 tot 250 medewerkers onvoldoende. ‘Een medewerker van Swissport Cargo verdient al fors minder dan zijn collega bij een ander afhandelingsbedrijf’, stelt hij. De vakbond wil dat de onderneming de lonen zodanig verhoogt dat de flinke prijsstijgingen van de laatste tijd worden gecompenseerd. Dat zou volgens Jansen neerkomen op een plus van 14,3%. Daarbij eist hij in het ultimatum dat Swissport Cargo met de vakbond over een cao onderhandelt en niet een arbeidsvoorwaardenregeling overeenkomt met de ondernemingsraad.

Compromis

Swissport Cargo laat in een reactie weten dat ‘de gesprekken met onze sociale partners doorgaan en dat er al een volgende ontmoeting staat gepland. De vrachtafhandelaar op Schiphol zegt te geloven ‘dat er een overeenkomst kan worden gevonden die acceptabel is voor beide kanten’ en wil verder geen commentaar geven.

Sector-cao

Op de achtergrond van het conflict speelt ook nog het initiatief mee van FNV om ook in de vrachtafhandeling te komen tot een sector cao. Die werd eerder al afgesloten bij de bagageafhandeling. De sector cao moet er onder meer voor zorgen dat er door de verschillende spelers in de vrachtafhandeling op Schiphol niet langer wordt geconcurreerd op het gebied van lonen en arbeidsvoorwaarden. Die zijn volgens de bond de laatste jaren sterk uitgehold.