De luchthaven zelf had al eerder aangegeven dat door de geplande krimp van het aantal vliegbewegingen naar 460.000 per jaar en de koerswijziging naar een meer duurzame ontwikkeling van het vliegverkeer de aanleg van de Tweede Kaagbaan niet langer nodig was. De grondreservering, die al meer dan twintig jaar rust op het gebied, kan met het besluit van Harbers nu verdwijnen.
Geen wachttijden meer
Vrachtdirecteur Joost van Doesburg van Schiphol Group gaf onlangs al aan in een interview met Nieuwsblad Transport dat de luchthaven het gebied nu verder wil ontwikkelen tot het ‘meest slimme vrachtcentrum van Europa’, waar vrachtwagens niet langer uren voor de poorten van de vrachtafhandelaars behoeven te wachten, maar via een ingenieus slotsysteem naar de loodsen worden gedirigeerd.
Ook moet er volgens de Schiphol-bestuurder een modern roadfeedercentrum komen op Schiphol Zuid-Oost aangezien de concurrentieslag met andere grote luchthavens in West-Europa niet in de lucht maar op de grond zal plaatsvinden. De luchthaven is daarbij gebaat dat er een goed geoliede aan- en afvoer van ladingstromen komt. Schiphol gaat daar ‘de komende tien tot twintig jaar in investeren’, aldus Van Doesburg.
Dnata Cargo
Een belangrijke impuls krijgt het vrachtareaal volgend jaar al met de verhuizing van Dnata Cargo, de grootste vrachtafhandelaar op de luchthaven, naar Schiphol Zuid-Oost. Daarmee bevindt zich 75% van de vrachtafhandeling op de luchthaven op het vrachtareaal en kunnen meer activiteiten daar worden gebundeld, aldus Van Doesburg.
Alleen KLM Cargo zit dan nog op Schiphol Centrum met haar vrachtafhandeling. Of dat bedrijf ook gaat verhuizen, blijft onzeker. Er is al meer dan 25 jaar een plek gereserveerd voor de nationale carrier om de vrachtloodsen te verplaatsen naar Schiphol Zuid-Oost, maar onderhandelingen tussen de airline en Schiphol zijn steevast vastgelopen op onder meer de kosten.
Voorlopig blijft de ruimtereservering gewoon bestaan in afwachting van een besluit door de KLM, aldus de vrachtdirecteur van Schiphol. ‘Aan ons is nu de taak om het gebied zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat iedereen daar ook heel graag naartoe wil.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?