‘Binnenvaart goedkoopste optie bij afstanden boven de 100 kilometer’

De Kwestie

Is 20 euro subsidie per container voldoende om de extra handelingskosten te dekken? Lees hier de visie van Miranda Volker, logistiek consultant voor Zuid Limburg Bereikbaar.

Foto: Luc Lodder

‘De binnenvaart wint het qua kosten voor de verlader sowieso van het wegvervoer. Tenminste, als je kijkt naar ladingen die over een grote afstand vervoerd moeten worden. Dan heb ik het over meer dan 100 kilometer, bijvoorbeeld vanuit Rotterdam naar Limburg, Noord-Nederland of Duitsland. Subsidie zou dan niet de trigger moeten zijn, omdat de vaart goedkoper is dan wegvervoer.

We moeten er vaak aan trekken bij verladers om de binnenvaart in te zetten en een opzet maken om te laten zien hoe de kosten zijn opgebouwd. Deze subsidie kon direct rekenen op een aantal inschrijvingen. Blijkbaar is dit directe financiële voordeel toch heel aantrekkelijk om binnenvaart te gaan inzetten.

Verladers laten binnenvaart vaak links liggen omdat ze het transport dan zelf op een andere manier moeten gaan organiseren. Wie inkoopt per container, heeft vaak geen invloed op de transportkeuzes. Stel je koopt in bij een leverancier in Azië. Die werkt samen met een expediteur of rederij en die verzorgen weer de wijze van transport tot aan jouw deur. Als je dan de binnenvaart wilt inzetten, met of zonder subsidie, moet je het inkoopproces zo regelen dat je het vervoer vanuit de zeehaven naar jouw locatie zelf bepaalt. Meer regelwerk, maar onder de streep een kostenbesparing en een vermindering van de CO2-uitstoot.

Als een container minder dan 100 kilometer moet reizen vanuit Rotterdam, kan het ook voordeliger zijn om andere modaliteiten in te zetten. Voor die trajecten kan 20 euro subsidie wel een goede trigger zijn. Toch zijn er veel containerlijndiensten op korte trajecten. Dat is niet voor niets. Bovendien heb je als verlader niet alleen voordelen op basis van de kosten. Met het gebruiken van inlandterminals is het makkelijker plannen wat betreft laden en lossen en je kunt een inlandterminal ook gebruiken om tijdelijk je containers te laten staan. Dat is voordeliger dan ze in de Rotterdamse haven laten staan. Ook heb je geen last meer van beperkte transportcapaciteit door personeelstekorten onder truckchauffeurs. Dat is iets waar je pas achter komt wanneer je gebruik maakt van deze mogelijkheden.

Vergeet niet dat deze subsidie er ook is voor wie bulk vervoert per schip. In die sector kan de subsidie goed bijdragen aan de opstart in de op- en overslag. De volumes in bulk zijn vaak groter dan die in de containervaart. Honderdduizend ton is al snel vierduizend vrachtwagenladingen en dus achtduizend ritten. De subsidie biedt dan een goede opstart om investeringen op je terrein te doen om de lading anders te gaan vervoeren.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Binnenvaart goedkoopste optie bij afstanden boven de 100 kilometer’ | NT

‘Binnenvaart goedkoopste optie bij afstanden boven de 100 kilometer’

De Kwestie

Is 20 euro subsidie per container voldoende om de extra handelingskosten te dekken? Lees hier de visie van Miranda Volker, logistiek consultant voor Zuid Limburg Bereikbaar.

Foto: Luc Lodder

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu