Containertarieven in een maand verdubbeld en zes keer zo hoog als vorig jaar

Veertigvoeter Shanghai-Rotterdam nu 6032 dollar

De spottarieven in de containerlijnvaart vanuit Azië naar Europa hebben hun opmars ook deze week voortgezet en zijn opnieuw nog maar eens 14% duurder geworden, waarmee ze inmiddels twee keer zo hoog zijn als rond Koningsdag, een dikke maand geleden. Vergeleken met vorig jaar zijn de prijzen zelfs zes keer zo hoog.

Foto: Shutterstock

Het vervoer van een veertigvoeter van Shanghai naar Rotterdam kostte volgens de World Container Index van consultant Drewry deze week gemiddeld 6032 dollar. Een week geleden was dat 5270 dollar. In het weekend waarin onze Koningsdag viel, was het 3056 dollar. Dat was destijds voor het eerst dat de spottarieven weer begonnen te stijgen nadat het gemiddelde medio april na een wekenlange daling tot onder de 3000 dollar was gezakt.

Zes keer zo hoog

In vergelijking met een eerder, veel dieper, laagtepunt van oktober vorig jaar, toen een gemiddelde container Shanghai-Rotterdam werd verscheept voor rond de 1000 dollar, zijn de prijzen nu inmiddels zelfs zes keer zo hoog. De markt werd op zijn kop gezet door de Houthi-aanvallen op het scheepvaartverkeer op de Rode Zee, die op 19 november begonnen met de kaping van de Japanse car carrier ‘Galaxy Leader’.

Het prijseffect was eerst nog relatief bescheiden: in de week voor kerst was het spottarief Shanghai-Rotterdam inmiddels gestegen tot 1667 dollar, maar toen de Drewry-analisten begin dit jaar terugkeerden van hun kerstvakantie, was dat ineens 3577 dollar. Eind januari zette zich vervolgens alweer een daling in, veroorzaakt door het Chinees nieuwjaar/laagseizoen in combinatie met zorgen over de tewaterlating van veel grote nieuwbouwschepen: de containerrederijen waren bang dat er een forse overcapaciteit zou ontstaan.

Door het verstorende effect van de Rode Zee-crisis is het tegendeel het geval. De plotselinge hausse van de afgelopen weken komt volgens analisten doordat het hoogseizoen veel eerder dan normaal is losgebarsten. Vanwege de verstoringen in het Azië-Europa-verkeer, waar containerrederijen zich nog steeds gedwongen zien om veiligheidshalve om te varen via Kaap de Goede Hoop, zijn westerse importeurs vroeg begonnen met het binnenhalen van de voorraden met het oog op het feestdagenseizoen.

Behalve op Shanghai-Rotterdam zitten ook de tarieven op routes als Shanghai-Genua (+17% naar 6664 dollar) en Shanghai-Los Angeles (+11% naar 5975 dollar) volgens Drewry nog steeds flink in de lift.

Drewry verwacht dat de tarieven vanuit China de komende week verder doorstijgen. Een andere analist, Container xChange, omschreef de huidige stijging van de containertarieven deze week als een ‘bubbel’ die in de tweede helft van het jaar zal gaan knappen.

Containertarieven in een maand verdubbeld en zes keer zo hoog als vorig jaar | NT

Containertarieven in een maand verdubbeld en zes keer zo hoog als vorig jaar

Veertigvoeter Shanghai-Rotterdam nu 6032 dollar

De spottarieven in de containerlijnvaart vanuit Azië naar Europa hebben hun opmars ook deze week voortgezet en zijn opnieuw nog maar eens 14% duurder geworden, waarmee ze inmiddels twee keer zo hoog zijn als rond Koningsdag, een dikke maand geleden. Vergeleken met vorig jaar zijn de prijzen zelfs zes keer zo hoog.

Foto: Shutterstock

Het vervoer van een veertigvoeter van Shanghai naar Rotterdam kostte volgens de World Container Index van consultant Drewry deze week gemiddeld 6032 dollar. Een week geleden was dat 5270 dollar. In het weekend waarin onze Koningsdag viel, was het 3056 dollar. Dat was destijds voor het eerst dat de spottarieven weer begonnen te stijgen nadat het gemiddelde medio april na een wekenlange daling tot onder de 3000 dollar was gezakt.

Zes keer zo hoog

In vergelijking met een eerder, veel dieper, laagtepunt van oktober vorig jaar, toen een gemiddelde container Shanghai-Rotterdam werd verscheept voor rond de 1000 dollar, zijn de prijzen nu inmiddels zelfs zes keer zo hoog. De markt werd op zijn kop gezet door de Houthi-aanvallen op het scheepvaartverkeer op de Rode Zee, die op 19 november begonnen met de kaping van de Japanse car carrier ‘Galaxy Leader’.

Het prijseffect was eerst nog relatief bescheiden: in de week voor kerst was het spottarief Shanghai-Rotterdam inmiddels gestegen tot 1667 dollar, maar toen de Drewry-analisten begin dit jaar terugkeerden van hun kerstvakantie, was dat ineens 3577 dollar. Eind januari zette zich vervolgens alweer een daling in, veroorzaakt door het Chinees nieuwjaar/laagseizoen in combinatie met zorgen over de tewaterlating van veel grote nieuwbouwschepen: de containerrederijen waren bang dat er een forse overcapaciteit zou ontstaan.

Door het verstorende effect van de Rode Zee-crisis is het tegendeel het geval. De plotselinge hausse van de afgelopen weken komt volgens analisten doordat het hoogseizoen veel eerder dan normaal is losgebarsten. Vanwege de verstoringen in het Azië-Europa-verkeer, waar containerrederijen zich nog steeds gedwongen zien om veiligheidshalve om te varen via Kaap de Goede Hoop, zijn westerse importeurs vroeg begonnen met het binnenhalen van de voorraden met het oog op het feestdagenseizoen.

Behalve op Shanghai-Rotterdam zitten ook de tarieven op routes als Shanghai-Genua (+17% naar 6664 dollar) en Shanghai-Los Angeles (+11% naar 5975 dollar) volgens Drewry nog steeds flink in de lift.

Drewry verwacht dat de tarieven vanuit China de komende week verder doorstijgen. Een andere analist, Container xChange, omschreef de huidige stijging van de containertarieven deze week als een ‘bubbel’ die in de tweede helft van het jaar zal gaan knappen.