In de provincie Jiangsu liggen enkele belangrijke industriële steden, waaronder Nanjing. Deze stad is onder andere belangrijk voor de productie van onderdelen van motorvoertuigen en kunstmest. De provincie kent veel mogelijkheden voor transport over het water. Vorig jaar opende de provincie daarnaast zeven nieuwe treinroutes voor vrachtvervoer tussen de provincie en Europa, waaronder een treinroute tussen Nanjing en Tilburg.
De hoeveelheid goederentreinen tussen deze provincie en Europa ligt iets hoger dan de hoeveelheid goederentreinen tussen China en Europa in zijn geheel. In een eerder bericht meldde het staatspersbureau dat de totale hoeveelheid goederentreinen tussen China en Europa in 2021 met 22% toenam ten opzichte van 2020. De hoeveelheid goederen in teu die in 2021 tussen China en Europa werden vervoerd, nam met 29% toe.
Stagnering
Hoewel deze groeipercentages aanzienlijk lijken, vallen ze tegen ten opzichte van cijfers over eerdere jaren. Zo meldde UTLC ERA (United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance) nog een groei in het aantal teu van 58% over de eerste 11 maanden van 2018 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit gaat bovendien alleen over het spoorvervoer via de belangrijkste route via Rusland, Kazachstan en Belarus (Wit-Rusland).
Congestie zou een reden kunnen zijn voor de huidige stagnering van de groeicijfers. Doordat vervoer via de zeevaart door corona moeilijker en duurder is geworden, wordt vaker uitgeweken naar vervoer via spoor. Dit zet druk op de capaciteit voor het spoorvervoer. Daarnaast krijgen spoorvervoerders door corona ook vaker te maken met verscherpte grenscontroles.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?