Alle projecten die deze subsidie krijgen zijn onderdeel van het TEN-T netwerk, een belangrijk transportnetwerk in Europa. De subsidie moet helpen om bestaande knelpunten op te lossen. EU lidstaten kunnen projecten voordragen om voor subsidie in aanmerking te komen.

Er gaan vooral hoge bedragen naar spoorprojecten. Hoewel maar de helft alle projecten een spoorproject is, ontvangen deze projecten maar liefst meer dan driekwart van alle verleende subsidie. Havens en waterwegen komen met 9,37% van de subsidie op de tweede plaats, op de voet gevolgd door het wegvervoer, waar 9,19% van de subsidie naartoe gaat. Het multimodaal transport ontvangt een kleine 3% van de subsidie. De luchtvaart krijgt een schamele 1%, ofwel ruim 55 miljoen euro.

Het hoogste bedrag voor de spoorsector bedraagt 755 miljoen euro en gaat naar de Poolse spoorbeheerder voor het moderniseren van een belangrijke passagierslijn. Daarnaast gaat maar liefst 540 miljoen euro naar werkzaamheden aan de Fehmarnbelt tunnel die Duitsland en Denemarken moet verbinden via weg en spoor. De subsidie voor dit project is alleen bedoelt voor het spoor. Ook spoorproject Rail Baltica ontvangt een 357 miljoen euro voor een nieuwe spoorlijn met Europees breedspoor dat de Baltische staten met elkaar en het Europese spoornetwerk moet verbinden.

Nederland

Daarnaast ontvangen ook enkele projecten in de weg- en binnenvaartsector  aanzienlijke bedragen. Zo gaat er ruim 326 miljoen euro van de van de ruim 496 miljoen euro die beschikbaar is gesteld voor het wegvervoer naar het verbeteren van de wegverbinding tussen Polen en Slowakije via de Via Carpatia route. Ruim 276 miljoen van de ruim 507 miljoen euro voor de havens en waterwegen gaat naar het Seine Escaut project waarmee 1100 kilometer aan waterwegen in België en Frankrijk met elkaar worden verbonden.

In totaal heeft de EU een budget van 25,8 miljard euro voor de subsidie voor de periode tussen 2021 en 2027, wat uitgegeven zal worden in verschillende rondes. In de eerste ronde waren er oorspronkelijk 399 aanmeldingen, waarvan uiteindelijk dus 135 projecten een subsidie hebben gekregen. In totaal zijn er tien projecten die geheel of gedeeltelijk gaan over Nederlandse infrastructuur. ‘Nederland maakt zwaar onvoldoende gebruik van de Connecting Europe Facility’, zegt Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood over de subsidie voor Nederlandse projecten.

Dit artikel verscheen eerder op railfreight.com

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement